Åker en sväng till Berlin i helgen. Ska ta flyget båda vägar. Känns lite surt, med tanke på att man kanske hittar några soeta räkor i den stan… Men man får väl gömma dem i fickan när man går genom säkerhetskontrollen, då det inte lär vara allt för poppulärt att ta med sig djur på flygplanet.
Nån som har koll på nån trevlig räk-butik i Berlin?
Känner mig lite avsugen på att posta stackarna från tyskland på söndagen. Känns lite sådär att överlämna eventuella fynd till tyska postmän. Litar inte på dem :evilgrin:
Postoffices aren’t open on sundays. And small parcels you need to send via a postoffice. If you want to be sure parcels travel fast between Germany and Sweden, you need to use DHL. Got räkor from a friend in Germany yesterday, only took 24h. But it cost €24. The parcels from Aquamoos and Interaquaristik took from Monday till wednesday.
MAF var i Berlin för många år sedan, var själv inte med på den resan. Generellt hade tydligen Berlin en bit kvar i jämförelse med butikerna i Köln-området. En butik stod däremot ut, Aquarien Meyer. Vet inte om det fortfarande är bra, jag hade börjat där i vart fall. Väl där kan du fråga specifikt om butiker som har räkor, de har oftast koll på konkurrenterna…
Ytterligare en grej är att försöka få kontakt med någon akvarieförening i Berlin, de har säkerligen örnkoll på vilka butiker som är bra/har räkor. Med lite tur kan du få fatt i någon privat odlare, där brukar det vara trevligast.
Som alltid, goda idéer. Ska genast börja gräva lite. Måste bara övertyga min "bättre"hälft att räkor är solklart den givna turistattraktionen och inte brandenburger tor… Men de ska väl gå att få in allt sånt tjaffs på söndagen ^^
Tänkte på en sak. Kan man inte stoppa räkorna i en termos, som man har i resväskan?
Temperaturen kommer inte att vara ngt problem, och jag vet ju hur pakethanteringen går till på posten så åka lite torktumlare klarar de allt. Eller?
Du får ju inte ha med vätskor på planet längre så jag antar att om du har en termos med vätska kommer den konfiskeras.
Själva hanteringen borde de klara om de har lite mossa att hålla tag i under transporten.
I just got a parcel from Germany, two Thermos with räkor. It worked well. So if you put the thermos in your suitcase, there should be no problem. But no fluids in the handbaggage. I am not even allowed to take the 200 ml bottle with my sons’ allergy medicine on board the plane.
How is your German ? Because if you contact him beforehand, you can set up a time to visit Johannes Gümmer and see how he is breeding his räkor in Berlin. Here is the link for his online shop: