Jag behöver lite hjälp. Har inte så bra koll på det här med belysning och olika färgar.
Min lampa till mitt Cocoon6 har slocknad och måste införskafffa en ny. Lampan var en Solar-Lux White/Red 26 eller 28w. men den är tydligen inte så lätt att hitta igen. Vilken effekt eller skillnad är det på en White/Red och en White/Blue i egenskaper med samme watt effekt? Min mossa växer som fan under den White/Red lampan…
White är förmodligen på 6500kelvin och är avsedd för växter. Den röda ger schysst färg åt fiskar och räkor, tycker iallafall jag! Alla zoobutiker som handlar med dogman (agenter för Aquatic Nature) borde kunna ta hem lampa åt dig. Det är ju samma effekt vilken färgtemp du än väljer dock så skiljer det sig i vad växterna kan använda så en lampa på xW kan vara mycket sämre/bättre än en annan lampa med samma W. Den vita på 6500K är ju som sagt för växter men varför inte testa röd/blå? Kan bli riktigt snyggt! Eller kör safe och ta samma lampa som du hade.
Ok, Så det den vita som är för växterna. Zoobutiken sa att det var den röda och därför ville jag inte testa en annan. Då ska jag kanske testa en Vit/Blå vilket har högre kelvin och ett “kallare” ljus.
Vad tror ni om det? Nån annan med Cocoon6 som har testat olika lampor?