Belysning

Håller på och fixar med belysning i några nya kar och undrar lite över styrkan på lampan. Karen är på 55 liter och min tanke är att ha spottar som hänger över. Skulle det då räcka med en 3w led som är som en “vanlig” 25w.

Kommer inte köra med gödning eller co2 så vill hålla belysningen nere utan att växterna ska må dåligt.

Tacksam för hjälp :slight_smile:

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Jag föredrar att ha så mycket ljus som möjligt i mina kar även fast än jag inte kör med Co2, svagare ljus ger ju bara gängligare växter.

Tror att den där är i svagaste laget men du kanske har tänkt ha flera till varje kar då eller?

Kommer bara vara en spott/kar så du har nog rätt i att den bör vara starkare. Men 40w borde väl räcka? Något speciellt man ska tänka på när man väljer märke av led?

Du får nog gå upp till en ännu starkare led lampa än det en som är motsvarigheten till 60W eller så får du ha 2 spottar per kar.
Du bör välja kallvita och de som det även står hur många Kelvin dom är på, de ska vara på åtminstondet 6500K för att växterna ska funka i ett kar med Led belysning:)

Tackar för hjälpen! Då vet jag vad jag ska leta efter.