Belysning, styrka, Kelvin och gud vet vad

Jag vet inte om detta är rätt ställe, men det är ett akvarie med räkor. :roll:

Jag har tidigare haft stora akvarium och då har det alltid uppstått ett problem med att belysningen har varit för svag, så växterna tuppade av. Vilket jag nu kompenserar när jag skaffat ett räkakvarium på 30L.

Det är ett liknande märke till Aquael, praktiskt taget samma tillbehör, lampa, hörnskydd osv som följde med.
Till det så beställde jag Aquael Decolight DUO Marine.

Så nu har jag alltså 3x11W LED-belysning och då är det alltså 10 000K, 20 000K och sista som följde med är nog 8 000K. Exakt hur mycket ljus dessa ger har jag inte luskat ut. Men jag upptäcker att det är något som inte riktigt gör att räkorna gillar att vara framme.

De har ett hörn som de gillar att samlas vid som är ganska skyddat.

Är 20 000K för jobbigt? Borde jag köra med 1 eller 2 lampor bara? Det är ganska tät beväxt och jag har musselblommor som jag hoppas ska växa till sig, samt Vattenpest som växer bra och börjar sträcka ut sig över akvariet. Har även vallisineria som förhoppningsvis växer till sig igen och kan breda ut lite.

Smaken är som baken men jag kör bara LED upp till max 5000 kelvin, sen tycker jag de blir för kalla. De du räknar upp är ganska vanliga i saltvattensakvarium.

Jo det stämmer ju, jag valde medvetet “Marine” för att jag gillar det mer kalla, men den blåa är på tok för blå om man inte kör med vit och ljus inredning, så den funderar jag på att byta ut.

Vad ska du ha i den där strålkastarbelysningen:roll:?, och med vit inredning så skulle då inte jag vilja bo där, det blir ju som ett solarium:roll: