Bebisar på gång!

För tillfället är vi uppe i fyra kokonger. :shock: Jag ska erkänna att jag börjar bli liiite orolig, men jag har inte hjärta att ta bort någon av dem. Man är ju så nyfiken på vad de innehåller!! Den minsta kokongen (åtta dagar gammal) har börjat bli lite vitaktig, så det kanske närmar sig kläckning?

Hur stora bör bebisarna vara när man levererar dem (via post)? Ungefärlig ålder? Har börjat fundera på om jag hinner skicka innan det blir för kallt.

Jag tycker de bör vara absolut minst 7mm helst runt 1cm när man skickar dem, ännu är det ju inget problem med att det är för kallt att skicka och förhoppningsvist blir det inte lika kallt som i vintras. Det går ju att skicka snäckor på vintern också bara man ser till att isolera ordentligt och posta inomhus och inte i utomhuslådorna:D!

men man får då hoppas att mottagaren inte har en postlåda ute då när man skickar på vintern.
när jag sålde och skickade som mest mitt i vintern så fick de som köpte snäckor av mig stå ut med en frakt på ca 62:- dels porto på 12:- och rekomenderat 50:-
på så vis låg aldrig snäckorna utomhus något alls. när man skickar rekomenderat måste mottagaren kvittera ut det på posten.
det var ingen som protesterade angående det och jag sålde runt 250-300 snäckor mellan december och februari och hade då av alla de endast 2 st snäckor som inte klarade sig.

smokin Skönt att det verkar finnas möjlighet att skicka även under vintern! Det underlättar helt klart. Vad skickar ni i? Snusdosor har jag fått rekommenderat, men sambon snusar inte mer än någon dosa i veckan så det svämmar inte över av dem precis. :lol:

Idag har de första kläckts, eller snarare så kläckte jag de första… Skulle flytta över kokongerna till plastlådor istället, och när jag skulle plocka ner kokong nummer tre så gick den sönder, kras lät det, som ett gammalt getingbo ungefär. Den kokongen satt nära ett lysrör så jag trodde att den var uttorkad, men nu ser jag att det kryper i kokongen! Den är 11 dagar gammal, och snäcklingarna är så pyttiga (size knappnålshuvud) så vi får se om de klarar sig.

jag gick till en butik där de framkallar bilder…en fotobutik helt enkelt och frågade om de hade några sådana filmburkar tomma… och i de hade jag först ett lager fuktig bomull o sen snäckor o sen fuktig bomull på toppen… tejpa sedan igen den…sedan i ett bubbelplast kuvert… så skickade jag i alla fall…och rekomenderat förstås :thumbs:

Filmburkar, går det fortfarande att få tag i:o!! Jag har min kompis som samlar i snusdosor efter sin gubbe och hans kompis, sist fick jag en hel plaspåse full, men den var genomskinlig så jag bad om en annan plastpåse att ta dem i, för annars skulle jag nog bli uttittad på spårvagnen:lol::lol:!!! Slipper plocka snusburkar från marken i alla fall, det gjorde jag förut, fast jag skämdes otroligt, folk måste ju tro att man är helt knäpp i skallen när man går och plockar upp en tom snusdosa och stoppar i väskan:lol::lol::lol::lol::lol:!!!

tomma fiskmatsburkar använder jag. På hösten/vintern så kan man isolera burken med bubbelplast :wink:

klart att det går att få tag i de burkarna:D de är i mycket behändigare storlek än snusdosor och fiskmatsburkar.
det är bara att fråga där de framkallar bilder testa vett ja :thumbs:

Tack för tipsen! Ska höra efter med fotoaffären om de har några till övers.

Hur gör jag med mat till småttingarna? Nu är de uppe i cirka 45 stycken, alla ur samma klase. De bor i en 5L plastlåda med lock, tre-fyra centimeter vatten, ett par flytväxter och en frigolitflotte. La ner en algtablett till dem nu, men det kanske finns bättre bebismat?

akta bara så inte vatnet blir dåligt av för mycke mat… lätt hänt i så lite vatten…

Ja det är lätt hänt faktiskt och en hel algtablett är lite för mycket, dela den i små bitar. Jag ger också mina flingfoder och räkpellets, men när de är nykläckta ger ja dem enbart flingfoder och bara så att jag ser att det går åt, stoppa ner ett par postsar om du har som städhjon eller ett par guppyyngel:D!!

Okej, har bytt vatten ikväll och plockat bort algtabletten. Testar med ett par ärtor nu istället, de löses ju inte upp på samma sätt.

De små verkar inte intresserade av mat alls. Algtablett i förrgår, den rördes inte överhuvudtaget. Igår gav jag dem två ärtor, men det gick inte heller hem? Klarar de sig på eventuella alger som finns i vattnet de första dagarna, när de är såhär yttepyttesmå? :?

ja mina gör det…klarar sig på alger …

Efter det växt lite i storlek bröjar de sitta på broccoli och morötterna.
Och växt lite så menar jag stora som :shock: denna ungefär…(storlek som schock)

Okej, tack!

På Tombas inrådan så är de nu flyttade till mitt väl inkörda 40L-kar, där går de tillsammans med två vuxna äpplen. Ser dem inte i gruset, men vad fasen, de växer och då lär de väl synas igen antar jag! :mrgreen:

Jag tror det blir kanon! Då får de bra vatten med pump och så två större barnvakter :wink:

Fjärde kokongen håller på att kläckas nu! Den är uppsprucken, och flera har klättrat ut och fler blir det. :smiley: Har en femte och en sjätte kokong på jäsning, den femte borde kläckas vilken dag som helst.

Matar småttingarna med bladspenat och kokta ärtor, smaskens tycker de!

När är de tillräckligt stora för att flytta över till mitt stora kar? Lite oklart hur stort det är, men mellan 100-120 liter borde det vara. :oops: Från botten till vattenyta är det 28 cm, men det kanske inte bara är det som spelar roll (tänker främst på drunkningsrisk)?