Finns det några knep när man ska rengöra sin pump? Jag har ett cocoon-akvarium med tillhörande pump som jag känner behöver få lite omsorg.
bump
Om du menar pumpen så går det inte göra mycket på invärtes pumpen för den är ju inkapslad. Fungerar den inte?
Menar du däremot filtret så tipsar jag gärna om att läsa
http://www.kramforskoi.com/skotsel.htm
Där kan du läsa allt du behöver veta.
Jag har oxå ett cocoon 18,5l och det fick jag ett ryggsäckfilter till och dår kan man inte göra så mycket mer än att tvätta svampen och köpa nya kolfilter. ![]()
jorå:D. Klart det går att demontera pumpen för rengöring av insidan.
Jag har coccon med ryggsäcksfilter och det svarta “pumphuvet” vrids loss från det genomskinliga filterbehållardelen.
Därefter kan Impellern/ proppeller-axeln/ kärt-barn-har-många-namn-grejen-med vingarna på tas ut. och med en mini-flaskborste rengörs sedan innandömmet försiktigt. Se upp så inte piggen/spiken i mitten som impeller sitter på blir sned. Då låter det f*n när den körs igång igen:evilgrin:.
Lycka till. Bara att våga slita lite. Och vrida samtidigt! Nån form av gummitätning håller emot lite.
Precis.
Vrid ett (ca) kvarts varv (motsols) och vicka sen ur den med lite “våld”. Rengöring av impellorn behövs var 3-6 vecka beroende på…
Gör man samtidigt rent rören så blir det mycket bättre flås i filtret med.
Självklart går det plocka isär huset och själva pumpen, vad jag menade var att själva pumphuset vattentätt och ska inte monteras isär ![]()
Har aldrig behövt rengöra min impeller, tvärtom! den går smidigare och tystare ju mer klägg det är :thumbs:
Tack för tips! Jag sköljde ur filtret och rengjorde rören litegrann med en piprensare till att börja med. Nu flödar vattnet bra igen verkar det som.