Undrar vilket bottenmaterial/grus som är det absolut bästa till/för räkakvarium :?: Skall finnas att få tag på här i Stockholm också…
finns på bromma zoo fertil soil såom är bra för räkor och växter…
Det här kanske är en dum fråga, men jag är inte så insatt i detta med räkor ännu…kan man ha blomjord och ett lager grus som bottensubstrat?
Jag skulle inte våga chansa, räkor är mycket känsliga för metaller och andra främmande ämnen som kan tänkas
finnas i blomjord.
Ok. Då får det bli enbart grusbotten i svart färg. Jag vill ju inte att mitt första försök med ett räkkar ska sluta illa och till vår kära huvudstad ska jag inte på ett bra tag.
Tack för svaret
Jag har testat med kaktusjord (köpt från k-rauta) blandat med svart grus i några månader förra året. Det gick ganska bra förutom att jag hade problem med alger. Och det var med gula räkor jag testade med. Crystal red räkor vågar jag nog inte testa.
Jag har använt såjord. Mager jord bestående av endast torv och lite sand som jag blandat med grus till mina cr. Detta har fungerat bra för mig. Jag har iofs inte testat enbart grus så jag har inget att jämföra med… Ska precis starta upp ett nytt akvarium till… Kanske ska testa att låta bli jord i detta då… Någon som har mer erfarenheter…??