Att fästa en slimlinebakgrund

Jag har aldrig limmat fast en bakgrund i ett akvarium. Jag hittade ingen i affären som var helt rak, men det skulle tydligen inte vara något problem sen, som det lät på dem… Jag ska kapa bort den mest böjda sidan eftersom den ändå är 2 dm för lång. Men hur går jag tillväga sen? Försöker bifoga en fil på hur böjd den är.

Hur får jag silikonet att täcka alla glipor sen? Behöver det vara någon form av tryck på när jag fått den på plats, medan det torkar? (det är ju trots allt glas så jag vet inte hur det skulle gå till)

Alla slimlines ja sett har varit raka, konstigt. Om den inte knakar för mycket när du försöker böja den rätt kanske du kan lägga ett par böcker på den över natten?

Är det en Slimline från BTN, ser inte ut så…
Skär annars till den och sätt några kladdar med silikon på glaset så ska den säkert räta ut sig om du tynger ner den under torktiden:).

Tror inte det är en BTN, nej. Minns inte vad märket hette.

Får testa lägga någon tyngd på den, funderar lite på om varmt vatten kan göra den mer böjlig, bara så pass att den inte går sönder…? Isf testar jag i badkaret. Annars får jag väl ordna en ny bakgrund, helt enkelt. Vara noggrannare med att den ska vara rak, platt.

En till fråga, hur viktigt är det att silikonfogen blir helt tättslutande? Tänker lite att vatten kanske kommer in och blir stillastående, omöjligt att göra rent, ev. yngel, småsnäckor och räkor som kommer in där och fastnar… eller om mina farhågor är obefogade.

tätt bakom är ingen fara…du kan lägga slingor som man lägger majonäs på en smörgås…

Men var väldigt noga längs kanterna…
Du vill inte har varken yngel, eller annat skit där bakom som kan fördärva ditt vatten…

Nej precis, var så jag tänkte. Att det nog behöver vara tätt, så inget kommer bakom och dör (ruttnar).

Jag har köpt en begagnat kar som inte var limmat “runtom” o med det följde HUR många sandsnäckor som helst… som jag nog aldrig blir av med… så instämmer i CatsWhiskers kommentar att limma runt…
Det går ju att lägga karet ner o få den sida du ska limma neråt o lägga böcker osv på som tynger ner…
Har limmat en filterhörna o då satte jag böcker runt så det blev rakt. Jag efter-siliconade så det blev jämt runt om.
Lycka till
Mvh Pia

gå in på btn’s hemsida så ser du hur man ska montera:D borde gå fast de inte är en btn du har

Tack, tack för tips! Blir inspirerad igen, hoppas nu bara att jag får ordning på den skeva bakgrunden. :smiley:

Det är inget du behöver vara oroad över, det kommer säkert att bli jättebra:)!

Den ligger under ca 6,5kg tyngd, för några dagar sedan hade den fortfarande inte rätat ut sig och sen har jag glömt bort den lite grann så inte kollat mer. Ska göra det när jag kommer hem från jobbet. Meen har börjat ge upp hoppet om den lite, testar nog att skära till den i alla fall så jag ser hur den passar, känns det för hopplöst och krångligt provar jag med en annan bakgrund. Vill ju att den ska sluta tätt!