Hur var det nu? Kan man odla småfisk i ett kar med räkor eller äter räkorna upp de blivande små ynglen?
Amano äter rom, men Körsbär, cd/cr osv de är utmärkta rom-skötare.
Jag har fisk som äter rom vid mina corydoras så jag har oftast äggen i annat kar i en sån yngelbox ( ja de duger till något) så simmar ynglen själva ut när de är klara för den stora världen. Jag sätter den fram för filter-utblåset o i med ett par räkor som putsar äggen.
Hoppas att du får yngel…
tack Pia!
Sådana här svar är väldigt viktiga och bra. Egen erfarenhet av något som inte många känner till.
Tyvärr finns det alldeles för många “experter” på internet som läser sig till mycket och sedan är expert. Ett fel svar kan sedan föras vidare och efter en tid är något helt felaktigt något som många tror är det rätta.
:thumbs: för dig
Aha, så jag kan odla mina söta dvärgkardinalfiskar tillsammans med mina körsbärsräkor???
Se däremot upp lite med fisk vars yngel genomgår ett larvstadium innan de blir frisimmande.
För ett par månader sedan förlorade jag en grupp nykläckta fjärilsciklider, eftersom mina Blue Pearl lyckades plocka isär och äta upp dem från undersidan av en yngelbox (av nät). Förstod inte ens varför de samlades på undersidan av boxen först. Mycket tråkig miss från min sida.
Enda gången hittills som jag på fullt allvar stått och skällt ut ett gäng räkor… ![]()
Mina BP går både på rom och nyfödda, så jag anser det inte särskilt säkert alls att ha dom ihop om man vill ha rommen i fred.
Oj, oki, då får räkorna ha sitt alldeles egna akvarium för sig själva nu då
Har alltid haft räkor ihop med fisk innan, men det blir ju inte så mycket räkor som växer upp då… Även om jag har igenväxta djungler till akvarier…
För ett par veckor sedan fick ett gäng räkor eget akvarium och nu ser jag räkbebisar precis överallt ![]()