Har satt artemia-äggen på kläckning i en petflaska bredvid för att inte skita ner burken i onödan med tomma ägg, som nästan är omöjliga att få upp ur vattnet…
“Efter att ynglen kläckts klarar de att fördubbla sin storlek inom 20 timmar eller mindre. De växer sedan till sig och går igenom olika stadier, tills att de efter ett par veckor uppnått fullvuxen ålder. Då har de genomgått några nauplie- (=larv-) stadier, hunnit med ca. 9 ömsningar och börjar då att para sig och föda Artemiababys! Det här varierar litet mellan de olika arterna av Artemia. De uppnår till slut en storlek på ca. 1,5 cm. Man kan då lätt känna igen honorna på den större storleken och på äggsäckarna som sitter en på var sin sida om svansroten.”
Jag har dock inte hittat något om hur lång livslängd de har… återstår att se
Det här ska bli skitkul o följa…
Jag “odlade” själv lite artemia för en tid sedan men tappade både tid och suget på att fortsätta…
Så det ska bli skoj att se hur långt du kommer ! =)
Just nu så är jag sjukskriven, så tiden finns iaf… och misslyckas jag första gången så är det bara att försöka igen.
Jag knäcker artemia dagligen till mina yngel, så går det åt helvete så är det bara att lägga i nya i burken
Försökte dra upp artemia till fullvuxen storlek för något år sedan, men det gick inte alls. Misstänker att de behöver en etablerad tank om det ska funka bra. Av misstag blev dock EN artemia kvar i en kläckningsflaska, och den kom upp i modiga 7-8 mm innan den trillade av pinn.