Är växtgödning farligt för räkor?

Har en flaska Happyplant från Happy-Life som jag göder lite nya växter i ett 12l Kar.
Vågar jag göda mitt räkkar med CR ochCB och snart Red Sakura som innevånare med detta medel?

Jag använder Liquid Filtering medium från samma företag vid vattenbyten som gör vattnet i karet disigt någon timme men klarnar sedan.
Vad jag kan förstå så ska man inte använda bägge preparaten samtidigt utan dela upp doserna med någon dags mellanrum.

jag har hört att växtgödning är farligt för just räkor så det skulle jag inte satsa på att ha i hos räkorna

Kanske det inte vore vist att komma med tips om saker man har “hört” :slight_smile:
Många här i forumet använder både Co2, pmdd och övrig gödning trots räkor.

Men du har rätt i att det kan vara farligt. I fel doser eller i brist på kunskap kan det ta kål på de flesta invånare i akvariet.
Jag överlåter frågan i sig till någon som använder det själv, då jag inte känner till märkena som ts. nämner :slight_smile:

det var min akvariekille som sa att man inte ska använda växtgödning då han råkade ut för döda räkor trots att han följde beskrivningen på flaskan

Vad var det för sorts gödning?
Det är ju skillnad på olika sorter. Vissa gödningar tillför järn och koppar, som dödar räkor och snäckor snabbt.

Jag menade inte att du hade fel, (du har rätt i att det kan vara dödligt beroende på mängd och innehåll), utan att det också kan vara helt ofarligt :slight_smile:

tror att det var av märket tetra som han säljer, det kanske är det märket som är farligt för räkor

ursäkta om jag fick för mig att du antydde att jag hade fel, jag är trött och har precis gett bort en massa gnagare så jag tolkar lite fel just nu ursäkta

Happy Plant växtgödning innehåller inget nitrat eller fosfor, men järn potassium och magnesium samt spårämnen som mangan, boron, cobolt, litium, aluminium, selenium och vanadium.

Jag tror nog du kan använda det om du halvera dosen för jag tror inte det är skadligare än PMDD.

Ursäkta min okunskap men vad är PMDD?

Det är en så kallat “dundernäring” som man blandar själv av olika kemikalier, som man köper tex på Plantswap, folk är som lyriska när de talar om den näringen, jag har testat och märkte då ingen skillnad i mina kar i alla fall så jag slängde den, nu använder jag Sera Florena igen och tycker den fungerar lika bra om inte bättre:D!!

Pmdd har en förmåga att skada crystal räkor, inga andra. Dom är lite känsligare. Men gödningen ts skriver och frågar om är inga problem dosera rätt mängd och inte över det rek dosen bara :slight_smile:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag kör med både PMDD samt trycksatt Co2 till mina körsbär och har inte märkt några problem mer än när jag inte hade fått rätt balans på co2n pga dålig nålventil och då strök bara en räka med…

Mina erfarenheter men Amano är att dom inte bryr sig om något man kan nästan dränka akvariet i både co2 samt pmdd utan problem.

Jag kör ett test på 3st CR just nu där jag kör Easycarbo samt Tropicas växtnäring med N och P men har inte gjort det så länge att jag kan ge några riktiga slutsatser än men det kommer troligen i en egen tråd senare.

M.V.H Linus

Co2 är bra för alla djur som vill ha lågt ph, så som körsbär crystal osv… Efter som det sänker ph…
Enda gången det är skadligt för dom är vid en co2 förgiftning eller när man inte har kontroll och får svajiga ph värden.

Testar du ec med crystal räkor så räkna med att du får aktivt
Dosera i alla fall 6 månader innan något resultat kommer om du inte överdoserar och förgiftar dom.

Ja det är klart att det är bra men man kan inte putta i som i vanliga växtakvarium då man oftast inte har något vidare högt Kh så det gäller att försöka hålla 30ppm men det blir sjukt mycket mindre bps.

Har du själv testad Ec med Cr? Jag doserar full dos varje dag och använder då en spruta på 1 ml för att kunna vara så exakt som möjligt. Och varför skulle man inte se resultat på 6månader?? Jag har sett resultatet efter 5 dagar :S

M.V.H Linus

Först får räkorna växa upp,
Det handlar mer om dålig utfärgning och sen att det blir svårare att “föröka” dom. Dom somnar inte in pga ec om man använder rätt dos.

Dom är känsliga mot ett ämne i pmdd och det är nitraten.

Jojo det är ju klart att dom är kännsliga mot nitrater det är ju alla djur mer eller mindre men jag kör inte pmdd till mina Cr, ändast till mina Körsbär och dom är inte lika kännsliga. Men även tropicas gödning innehåller nitrater men känns som att den inte har dom i lika hög dos men jag har inte exakt koll på att så är fallet men jag tror det iaf.

M.V.H Linus

Det är en fattigmans växtgödning. PMDD = Poor Mans Dosages Drops, läs mer här: http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=81

Eftersom PMDD innehåller både nitrat och koppar så bör man undvika det till känsliga räkor såsom CR.
Själv kör jag 2 x dos vecka (fördelat på 3 doseringar) till mina Blue Pearl, och det funkar prima, så enklare räkor klarar PMDD fint.
Sen så är PMDD komplett som växtgödning, det innehåller allt växterna behöver. Visst lite småpuligt att själv behöva blanda till i flaskor kan ju en del tycka, men till det priset så kan det kanske vara värt det.