Är mitt filter säkert?

Bifogar några bilder på hur mitt filter ser ut och undrar om det är säkert för räkorna att ha det så eller om jag borde tex sätta en nylonstrumpa över det också.

Jag är absolut ingen expert men nylonstrumpor tycker jag är skit det minskar trycket i pumpen (när jag har provat iallafall ) det ser nog ut som att räkyngel kan komma in där. Jag har mina räkor i ett akvarium med måtten 303060 och det verkar som om räkynglena håller sig på botten och då har jag ett eheim pickup 2006 funkar för mig iallafall.

tack för svaret, har iaf sett de vuxna räkorna gå ut och in i filtret så som det är nu utan att fastna. sk aknakse ändå prova med nylonstrumpa när det blír räklingar. får se vad den gör med trycket i pumpen då, inte kul om det blir mkt sämre…annars får jag väl skaffa en ny pump helt enkelt

Med nylonstrumpa på så kloggar filtret igen väldigt snabbt, bättre då att köpa en finare filtermedium till pumpen:)

ok, tack för svaret, jag känner mig väldigt dum men vad är ett filtermedium?:oops:

Filtermedium ar det som finns i filtret som renar vattnet. I ditt fall rekommenderas du att anvanda en filtersvamp som har mindre porer i sej sa rakorna inte kan ga in i filtret.

Ok, tack så jätte mycket för svaret:) och det köper man väl i djuraffären gissar jag?

:smiley: yepp

Det finns ofta att köpa i bit med från en stor, men köp en som är större än den som sitter i när du sedan stoppar in det i filtret så kan inte räkorna ta sej in vid sidorna heller:D

Man kan inte veta allt på en gång så det är bara att fråga och vi hjälper till:D

Jag har kört filtret som du visar på bilden med ungefär samma storlek på skumgummit, det funkade bra ändå. Självklart vet jag inte om några räkyngel tog sig igenom skumgummit och in i “propellern”.

Jag hade kört på som det är, dessutom kan du vända filtret ett halvt varv varannan vecka, så har räkorna bra gratis käk den dagen du vänt :slight_smile:

Tack!

Ok, tack så mkt!nä det är väl så och det är tur att ni svarar så att man lär sig något:)

Ok, har det fungerat för dig så borde det ju fungera för mig. Som sagt har jag sett räkorna gå och “beta” på filtret utan att sugas in eller så. och skulle det vara så att inga räklingar alls överlever så är det väl dags att sätta in en större bit då.
Tack för tipset om att vända filtret:thumbs: