Hej, jag har haft mina 5 posthorn i ca 2 veckor, jag har “scoutat” typ varje dag i akvariumet och hittade de första äggen för ca 2 dagar sedan… sen ser jag en liten snäcka ca 3mm på min pump… den är spiral formad och genomskinlig, jag har aldrig konstigt nog har jag aldrig set den förut… kan mina posthorn hunnit lägga ägg på de 2 veckor de varit här och en blivit ca 3mm utan att jag har sett någon annan ?jag har inte sett någon av dessa snäckor förut och jag har inte skaffat några nya växter sedan jag skaffade posthornen, posthornen e för övrigt blåa med leopard fläckar på…
är detta ett ungt posthorn eller kan det vara en skräp snäcka ?
jag försökte ladda upp en bild men skiten värkar ju inte funka -.- den liknar dehär en aning men är mer genomskinlig… jag antar att det är posthorn men hur har den hamnat i mitt akvarium? http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=172068
Posthorn har alltid rättuppstående skal, har den liggande skal vilket jag förmodar så är det en skivsnäcka eller som vi kallar den “kanelbulle” dom får man alltid med nästan med nyinköpta växter.
Kanelbullarna blir inte så stora ca 5mm kanske eller något sådant max.
hmm… jag har nämligen inte skaffat några nya växter på kanske 2 månader^^ jag hoppas verkligen det är ett posthorn… jag vill ju inte ha massa skräp snäckor!
En posthornssnäcka i den storleken är kraftig och med upprättstående ska som jag skrev och den kan inte ha hunnit växa till 3mm på 4 dagar heller, kanelbullar brukar finnas i karen, ibland så är dom färre och andra gånger jättemånga, men de gör också nytta, jag struntar i dem jag:)
Posthornsbebisar är inte genomskinliga då de redan från början har färg på foten.
på bilden av de du la upp eller länken rättare sakt så är de som peckoltia säger en “kanelbulle snäcka” jag har med konstigt nog fått dom i ett av mina kar i odlingskaret och där har jag bara en stor mossa jag köpte på ebi shop för länge sen och då var de inga bullar någon enstaka som jag kunde plocka ut sen nu efter ett tag när jag “råkat” mata lite förmycket så vips dök de upp ett par bullar men va de beror på kan jag inte svara på men som sakt det är men stösta sannolighet du har en kanelbulle snäcka för posthonen redan från små så står dom som vanliga snigar ute men skalet uppåt så säga vilket Peckoltia redan sakt
va i helvete : ( kan de asså bara uppstå ? för alla växter jag har i karet har varit i akvarium med praktbotia som bör ha ätigt dessa djur…
Snäckan är i varje fall spårlöst försvunnen igen, men ser jag den igen ska jag plocka upp den i lägga i en burk tror jag
Ok, men hur hade den skalet, stående eller liggande?, jag tror mera på skivsnäcka då du haft snäckorna så kort tid, en liten postisbebis blir inte så stor på så kort tid som du haft dina snäckor, även skivsnäckorna har färg på foten, dom brukar gå i en rosabrun ton eller hur man nu ska förklara det.
Du kommer att få bebisar av dins snäckor ändå då du har äggplättar i karet och det ganska snart med;)
Jag har massor av blå nu hos mej, dom är till och med för många för tillfället:)
Okej så här ligger det till ! jag såg snäckan igen och fångade den den har genomskinligt skal med små blåa pricka på, den har en luftbubbla i skalet, ganska långa “spröt” elr hur det kallas och det ser ut som att den försöker lyfta skalet ibland med det blir för tungt elr nått : S
Posthorn kan ha genomskinligt skal o rätt ljus fot.
Jag tycker att de kanel-bullsnäckor jag har haft har varit mera brun/beige hållet…
Tror inte att de har varit prickiga… Tycker inte heller att de har haft de långa spröt som posthorn har…
Så kan nog vara en liten bebe av posthorn… Grattis… O MÅNGA MÅNGA flera kommer du att få… så var inte orolig… fast man är ju nog rätt otålig i början… :lol:
En posthornsbebis har skalet redan från början upprätt, men vi får väl se tiden an, det är bara det att de inte hinner kläckas och växa till 3mm på 2 veckor, du fick dina blå postisar för ca 2 veckor sedan, dom ska liksom hinna lägga en äggplätt och sen ska äggen utvecklas och bebisarna kläckas.
Nää jag tror fortfarande att det rör sej om en skivsnäcka, kan du inte ta upp den och fota den uppe, då ser man ju direkt vad det är, en postis är ganska kraftig över skalet, men vist kan det finnas en mikroskopisk chans men i så fall har den följt med snäckorna du köpte.
Här är några bilder på en ungefär lika stor posthornsbebis från mina blå Albin så kan du själv avgöra vad det är för snäcka:)
De är väldigt kraftiga och nästan lika breda som långa, det är svårt att få en rättvis färg på bild men den är blå, jag ville bara
visa dej med bild:)