Jag har båda CR och CB men mina CR är mycket bättre på att föröka sig.
Ni som har båda färgerna skiljer det sig hos er med?
Hos mig känns det som att CB har lika mycket rom som CR men att det sen är fler CR som överlever till vuxen ålder.
Skulle vara intressant att höra vad ni som odlar säger om detta.
Jag har bägge sorter men inte haft de svarta så länge att jag kan bedöma detta…
Kanske är det lättare om du skriver om dina akvarier är de identiska bägge 2…
Storlek, filter, inredning, vattenvärden osv…
Sen beror det nog också på hur många honor man har osv…
De går i samma kar så alla värden är de samma
När jag köpte dom så hade jag precis samma uppsättning med 2 honor och 3 hanar av CR och CB
Men nu har jag över 100 CR men bara 15 CB
det jag tycker är konstigt är ju att de hade samma förutsättningar från början.
Jag ser ju som sett hur CB honorna går med massor av rom men sen verkar det som deras yngel inte klarar sig lika bra som CR ynglena :?
Jag har mina i separata, men mest då för att veta vad det skall bli för yngel…
Har för mig att det stämmer som Ice säger…
och att den röda färgen är dominant i deras gener…
Har också för mig att Janne Johansson har skrivit en artikel om att Crystal Black kan få röda yngel,
men Crystal Red kan inte få svarta… (om mitt minne e som det skall…;))
Fast så här skriver Janne i artikeln om odling
citat:
"Kan man blanda Crystal red med Crystal Black?
Frågar du 100 odlare tror jag 50 säger ja och 50 nej.
Personligen har jag haft dem blandade i några år och tyckt att det fungerat fint. I bland blir en och annan räka en såkallad “Brownie” men de är ganska ovanliga.
Fördelen är att Crystal red får en mörkare fin röd färg.
En annan vanlig defekt är en liten röd prick på stjärtens ovansida på Crystalblack."
Just därför jag har haft mina blandade. De yngel jag fått på min CR har fått en intensivare röd färg sen jag började blanda dom…
Jag hänger inte med i ditt resonemang att du behöver ett kar till för att kunna hålla dom separerade från varandra? du har 2st kar som för tillfället går med enstaka (5-10st) CR i varför inte byta ut de mot CB istället? Då kommer du ändå ha 4kar med CR där det går enstaka CB för att få den lite mörkare färgen som du påstår att är anledningen till att du har de blandat…
Hade jag kunnat så hade jag nog ett akvarium till varje gradering av räkor…
Men då vi inte har en ordentlig odlingsguide tillgänglig, så vet man ju inte om det är rätt sätt att lösa det på…
Jag har aldrig upplevt att mina CB skulle ge mindre avkommor än CR när jag hade dem ihop. Det kan vara tillfälligheter och som någon skrev att din CB hona kan ha en CR hane som pappa.
Däremot har jag 2 likadana 80 liters med ungefär samma vattenvärden som startades i gång samtidigt. I det ena går bara CB i grade S, S+ och enstaka SS, i det andra går CR i grade S, S+ och enstaka SS.
Karet med CB går klart bättre och ger fler yngel som klarar sig.
Intressant Janne
Detta med att en CR kan vara pappan har jag också fattat. Ser ju som sagt att det kommer CB räklingar men de känns som de inte bara är färre utan även att de växer saktare är det något du tänkt på?