någon som har erfarenhet av dessa filter? tänkte använda det till ett litet 40 liters kar. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquatic-nature-flow-p-8128?osCsid=968862df15cd65c651dbe9df6e1b6850
någon måste ju ha testat?
Ja jag har erfarenhet av dessa.
Svårt att bestämma mej för vad jag egentligen tycker. …(läs ny på räkor)
AquaticNature Flow 60 (…den mindre) har jag haft i ca 1,5 år. Gillar vattenfallseffekten och att det blir lite “sjuss” i burken.
(för)Filterpatronen i karet är mycket bra. Vid en dammsugning av gruset så blir vattnet klart och fint fort,(1timme)
Mina erfarenheter grundar sig på ett 20L yngelakvarium (Molly eller Platy) med elefanter. Nedsmutsningen har varit hög i detta kar. Med grönsaker och finfördelad mat på liten vattenvolym.
Att översätta detta på räkspråk är jag för ny för att göra.
…måste dra…Återkommer om några timmar…
ÅTER…
I ärlighetens namn skall tilläggas att jag även har ett JBF i detta kar. se bild 2(syresten och div. filtermaterial)
Om du gillar filtret så byt till en större filterpatron som inte är “genomborrad”.
Orginalpatronen är INTE räksäker underifrån.
Nackdel;…Den låter…oavsett vad fabrikanterna säger.
Jag har min i köket så det är ok. Sova bredvid…nja…
Trode först att jag inte lyckats “kallibrera” den ordentligt.
Måste jag jämföra med en bilmotor så " knackar" den till . Vattnet hörs oxå förmycket i filtret.
Utan att vara nån bil/motor meck så TROR jag att mittpinnen inte sitter …hur säger man…90grader mot botten. Utan lutar lite och därmed går cylindern inte klockrent runt…kort sagt OBALANS. Hela mittpinnen lossnade för mej och EFTER att med ,smal lång tång, fixerat/tryckt för kung&fosterland så är den nu TYST(are).![]()
Min nyaste AquaticNaturePower200 låter nu som den första gjorde INNAN modifieringen. Både motormässigt och inne-i-filtret skvalpigt.
Gillar hela tanken på att räkorna går och betar på filterpatronen. Svart ger MYCKET snygga färger på räkorna. Gillar oxå utseendet(genomskinligt) på pumpen.
Kort sagt Du måste välja själv!..Lycka till !..
PS
Själv väljer jag mellan
eheim kompakt300 med slimlinebakgrund och filter bakom (Tyst, snyggt, gömd teknik:thumbs:) ingen räkbetning:(
ELLER
Eheim Hangon2040 (Grå oestetisk plastbit:() med större svart filterpatron , synligt räkbete:thumbs:
Hade bara Cocoonpumpen (AquaticNatureFlow) varit av bättre kvalitet (TYSTARE) så vore livet toppen.
DS
Uppdaterade inlägget ovan för att undvika syftningsfel:cool:
Brötar för mycket! Jag använder inte mitt! köpte ett eheim istället. Du kan få köpa mitt billigt!