Aquatic Nature Evolution 1

Köpte en ny liten balja idag av modell Evolution1!

Tog hem grjerna och gjorde rent mitt bottensubstra, slängde i en rot som jag sparat till lämpligt projekt och fyllde på med vatten. Sedan gjorde jag en kopp kaffe och städade undan allt!

Men när jag skulle sätta mig till rätta och tända och köra igång baljan såg jag ett fatalt problem!
Den övre listen var fast siliconad snett som …! skiljer mer än 1 cm mellan de båda hörnerna.

Fick slita upp mobilen och ringa kvariuebutiks försäljaren på hans priovata nummer och framföra mina tankar och funderingsar över detta.

Får se vad som händer i morgon men denna baljan kommer nog bytas ut mot en likadan i veckan!

HUr kan de släppa iväg ett sådant här akvarium från fabriken?

Det där karet ser ju helgjutet ut i glas :slight_smile: alltså det är väl runda kanter som man ser?

ser snett ut.
De borde de verkligen ha sett det där karet tillverkades :?
Du borde få ett nytt eller iaf ett rejält avdrag på priset.

synd :frowning:

Hur de kan släppa iväg ett sådant kar kan man ju fundera, men det händer ju samma sak lite överallt i tillverkningsindustrin, det släpps ju bilar som det är tillverkningsfel på med:shock:!!

Du borde ju självklart få byta det där karet då det är ett tillverkningsfel, det syns ju klart och tydligt att det är snett, garantin gäller ju:)

Det löste sig (hoppas jag) Tack vara bra folk i Akvariebutiken lämnas det in till dem idag så skall de lösa detta med leverantören!

Skall lägga upp mer bilder sen och även uppdatera vad som händer.

Akvariumet är Helgjutet men som sagt den översta kanten/ramen är snett fastsiliconad vilket gör att det ser otroligt konstigt ut men också att man inte kan fylla akvariuet utan att få en glipa mellan ram och vattenyta. Vill man klara sig utan glipa rinner det över i filtersystemet!

ett nytt kar är på väg men leveranstiden är ca 3 veckor… så rötter och växter får vara tillsammans med räkor och fiskar i 200 liters baljan så länge!

Dåligt att du inte fick behålla det andra så länge tycker jag. Klockren reklamation ju.

Ja vad skulle du göra om du hade fiskar m.m i karet redan? :S
mvh

Om allt varit igång skulle man ju varit i en helt annan sits. Men ringde till butiken samma dag som jag fick hem grejerna så jag han inte få igång det. Det som var tråkigt var ju att det fanns akvarium i affären jag kunde byta till men de var inte i rätt färg!

Detta är typiskt för denna tidsålder fusk, fusk och åter fusk, för folk slarvar och chansar för går det så går det. Det har aldrig förekommit så mycket reklamationer som nu, då det sparas in på avsynare och kontrollanter som skulle garantera att varan var ok innan den skickades i väg till slutkunden. Alla vill bli rika så snabbt som möjligt och man blundar för solklart slarv och undermålig kvalitet.
Tänk på alla varor och tjänster som man köpt genom de sista åren som inte hållit måttet och man tvingas klaga och returnera. Var tog arbetsstoltheten och ansvarskänslan vägen för att inte tala om respekten för kunden med den höga servicenivån? Nej det blir nog att acceptera läget för få vill satsa på “customer satisfaction” utan tänker mer på sig själva och den egna kassan än att utföra ett bra arbete och vara stolt över den.

Vi köper genom arbetet alla våra produkter från Asien och där har man sedan lång tid tillbaka slarvat med produkterna och många är de stora returer som fått gå tillbaka den långa vägen. Blir man ertappad med slarv i Asien så tappar man ansiktet och får skämmas men upptäcker ingen de dåliga produkterna så är det helt ok. Jag ska inte hänga ut asiaterna utan många är leverantörerna med tvivelaktigt uppsåt och det sker lika ofta här hemma som någon annanstans.

Det jävligaste var ju att det följer med ett underskrivet kvalitetsdokument där det har kollat glaset filtersystemet och elektoniken men det står inget om att det har kollat om grejerna är raka.

Pratat med akvariebutiken idag med men tyvärr kunde de inte skynda på leveransen av de nya så 200 litarn är fortfarande en sarlig blanding av räkor, tetror och L malar.

Bilder kommer när jag fått fart på grejerna så nu är tråden kanske lite “tråkig” men håll till godo med detta så länge så får vi hoppas det blir roligare framöver!

//Victor!!!

Jag håller tummarna för att du får ett snyggt och förhoppningsvis rakt akvarium denna gången :slight_smile:
Jag har själv sett att även om jag ställer mitt aquatic nature 15,5l rakt med vattenpass så slår det ändå ca 5mm mellan vattennivån och glasets slut på höger resp vänster sida… :S

Vad hade hänt om jag skulle börja slarva så på jobbet :scratch: det blir kanske rena dödsfällan (jag är elektriker)

M.V.H Linus

Har du haft det länge? skulle gå tillbaka, glaga och be om pengar eller saker!

Jag har haft det i typ 5 år och det har inte stört mig något nämnvärt :slight_smile:
samt att ingen har kommenterat det häller :slight_smile:

mvh L

förstå en liten skevhet behöver ju inte synas, men mitt diffade på nästan 1,5 centimeter!

Ja då hade jag gått till butiken direkt utan att fundera mer på saken :slight_smile:

Tyvärr kommer jag inte skaffa ett sådant här akvarium…Orsaken är att jag inte orkat vänta på ett nytt och att den färgen jag ville ha inte tillverkas längre!

Så dett blev ett Juwel rekord 700 istället med orange bottensubstrat av lera, svart Juwelbakgrund och lite smått ock gått till och ändå blev detlite pengar över!

:thumbs: