äpplesnäcketrubbel

jag har 2 kar, ett 126 med tetror och pansarmalar och amanos. samt 6 äpplesnäckor. problemet är när jag flyttar över två stycken äpplen till 54an med körsbärsräkor och endlers så verkar dom må skit, räkorna och fiskarna är som en tromb runt dom och petar och naffsar och allmänt stör. jag tänkte efter ett första misslyckande att nu får dom vila ett tag så får jag testa lite längre nästa gång. efter en vecka så låg äpplena helt apatiska på botten så jag hade inte hjärta att låta det fortgå. väl i 126an pep dom iväg efter bara en kort stund och såg märkbart gladare ut.

problemet är att inte räkorna rår på alla sorters alger i karet och skrapa vill jag helst slippa göra så ofta, hur skall jag göra ? andra har ju äpplen med räkor utan att dom mobbas till introverta kollin som bara ligger där och lider. jag vet inte vilka som är mest irriterande av endlersna eller räkorna.

suck.

Kan det vara så att dina fiskar och räkor är extrem hungriga?

jag tror inte dom är hungriga men bägge sorterna är ju notoriskt hungriga.

Jag börjar misstänka att räkor trackar snäckor rejält när räkorna blir väldigt många i förhållande till snäckorna. Det ser ut så bland mina djur i alla fall.

det får kanske bli ett litet gäng med otos då eller något som kan hålla räkorna stångna. vet inte om dom funkar tillsammans men det vet säkert någon :slight_smile: