Äppelsnäckorna bara dör!

Nytt hus, ny stad, “nytt” vatten.

Räkorna frodas som aldrig förr, elefantsnäckorna avlar av sig och växterna skjuter i höjden! Men äppelsnäckorna bara dör? Från att ha haft ca. 150 snäckor så är jag nu nere på max 10! Hur gick detta till? Någon som vet vad snäckorna är känsliga mot men som resten av invånarna klarar?

Har gjort relativt regelbundna vattenbyten, temperaturen har aldrig varit under 22 grader och inte över 28. Snäckorna som har dött har varit i olika åldrar! Dom har varit fördelade i olika kar med olika invånare men dom dör i alla kar! Vad kan det vara i vattnet som tar kål på mina små slembollar?

Tack på förhand!

Eleonor

Troligtvis PH… det är de känsliga för… skall helst ligga stabilt på 7,5…

eller koppar de dör av det

Usch vad tråkigt Majsan:(, hoppas det ordnar sej, ni får köpa sånt där kolfilter till vattnet ni ska använda till karen och kolla Ph värdet:|

Ja det blir till att köpa lite tester så att jag får någon rätsida på det här!

Tack för hjälpen :slight_smile:

Hoppas du får ordning på problemet, jag vet ju att du älskar dina Äppelsnäckor:)!!

Efter att ha varit utan äppelsnäckor sen i somras så är det nu dags för ett nytt försök! Har ett riktigt inkört kar som dom ska få hoppa ner i! Har fått veta att ph ligger på 8-8,5 men att vi har väldigt mjukt vatten. Är det någon som har något tips på hur jag kan reglera det så att mina nya äpplen trivs bättre??

Har ni gamla kopparledningar i huset?
Jag kan inte ha äpplen i mina kar här hemma, förmodligen pga kopparrören. De dör.

Det enda jag vet är att det är nya ledningar i badrummen, och dom är inte av koppar! Men det betyder ju inte att det inte är koppar i ledningarna under huset :confused:

Hm, klurigt, ja har äpplen i båda mina kar o ph ligger jämt på 8,2 el 8,3,(kör tanganyikakar så ja behöver ha mitt ph sådär), och äpplen frodas fina glansiga skal, dom växer o lägger kokonger, just nu kanske de är lite lågsäsong på kokongandet men det brukar gå i vågor här hemma har ja märkt. De här med koppar i rören, är ja dock inte så hemma på, men vid vb använder ja Nutrafin aqua plus som det står på att de ska neutralisera tunga metaller. Är det nån som vet här om det även gäller för koppar??

Jag gav bort några när jag flyttade hit till en granne, som bor i ett exakt likadant hus som oss (villaområde) och hans har överlevt! Jag är i chock! Det är nog kanske mitt fel ändå :frowning:

Menar du att vattnet direkt ur kran är 8-8,5 eller att vattnet i karet ligger på 8-8,5?
Om det är direkt ur kranen så vet du ändå inte vad PH´t ligger på i karen, isf, köp PH dropptest och kolla upp vad du har för PH i karen :slight_smile:

Jag har gett bort mina äpplen till en tjej som bor runt 50-100 meter från mig (dvs samma villaområde, dock olika typer av hus). Hennes snäckor trivs och frodas och mina dör, så stor skillnad kan det vara på olika hus.

Jag har inga såna tester och har inte råd att köpa några heller :confused:
Men det var hon i djuraffären som sa att det var det vattnet låg på, från kranen alltså :slight_smile:

Vattnet ut i kranarna ligger på straxt under Ph 8 här i Göteborg, inte 8,5 och dessutom har vi ett mjukt vatten med väldigt lite tillsatser här vilket är ett plus, så det måste vara något i rören som koppar eller andra metaller. Hos mej dör inga snäckor mer än av ålder i princip, ja klart att någon dör då och då men det är inte mer än normalt:)!

Jag vill bara säja att vattnet här i Göteborg är det inget fel på, mer än kanske något högt Ph.

Allt hänger på vattnet helt enkelt!!
Om inte annat får jag väl springa och hämta vatten från grannen varje gång jag ska byta vatten i snäckkaret :stuck_out_tongue:

Nu väntar jag spänt på att mina raringar ska anlända… Sitter som ett fån och stirrar ut på gatan så att dom ska slippa ligga ute i kylan mer än nödvändigt när posten behagar dyka upp :slight_smile:

Har haft samma problem här i helsingborg.
Har 5 akvarier med olika grus fiskar räkor mm. Men i alla dör snäckorna ut sakta men säkert… Både vuxna o ungar.
Gav bort till kompis en bit härifrån och hon fick ungar osv…
Fattar det inte.
Använder vattenberedningsmedel o matar dem men de dör … : (

Det är ju så himla tråkigt när dom bara dör!! :frowning: Vad använder du för vattenberedningsmedel?

kör easylife för det ska tydligen funka bäst med räkor och e gjort på nån lera o inte på kemiska medel…

Fast… om 100 snäckor dör så blir det ju en hel del i förlorat “lager”. (lågt räknat, 5 kr styck *100 = 500:-)
Men är det inte bättre att lägga pengarna på att kolla vattenvärderna innan du köper nya så inte de nya dör också? Eller skynda sig att göra det innan de nya dör :slight_smile: