Om jag har CR som kommer från CR och CB dvs mina har blivit röda fast de har en förälder av båda färgerna.
Kan då min räka(cr) få CB räklingar fast jag bara har CR i mitt kar? :?
Eller det funkar inte så med räkor som man fick lära sig i skolan med blå och brun ögonfärg?
Jag är inte nån hajjare på det här. (skolkade nog på den lektionen !) Men tror att det är som du säger,det är anlag som styr,om du använder "sök"funktionen på sidan så poppar det nog upp en del;har helt för mej att jag läst om det härinne.
u är inte jag någon hejjare på det här med räkor, men genetik kan jag desto mer om.
Om vi förutsätter att svart är dominant över röd (vilket det enligt källor på nätet är) så kommer man om man parar röd med röd, enbart att få röda. Om vi förutsätter att vi har en svart räka utan gen för rött (dvs en homozygot svart.) Skulle vi para denna med en röd (som ju automatiskt kommer att vara homozygot för röd) så får vi 100% Svarta räkor med en gen för rött. Dvs heterozygota svarta. Dessa räkor kommer i sin tur att bära på genen för rött och om vi nu skulle para en sådan räka med en röd räka så kommer vi att få 50% svarta med gen för rött och 50% röda
Detta innebär ju också att du skulle kunna få röda avkommor av två svarta räkor, förutsatt att både mor och far är svarta och bär på rött. Och det innebär också att röd+röd aldrig kommer att kunna få svarta avkommor.
Men som jag skrev till en början. Allt detta förutsätter ju att den svarta färgen är dominant över den röda 
Nu finns det ju säkert en hel del andra färggener inblandat i räkorna också som jag inte har någon direkt koll på, men i grund och botten borde det ju fungera på ovanstående sätt i alla fall.
S=svart
s=röd
Alla djur har ju två lika gener så en räka kan antigen vara SS ss Ss sS (även om de två senare båda skrivs som Ss)
SS = En homosyzot svart räka
Ss = En heterozygot svart räka (dvs en svart räka som bär på rött)
ss = en röd räka
SS+SS = 100%SS
SS+ss = 100% Ss
ss+ss = 100% ss
SS+Ss = 50% SS, 50% Ss
Ss+Ss = 25% SS, 25% ss, 50% Ss
Ss+ss = 50% ss, 50% Ss
De röda färgen är dominant vad jag vet så jag tror att shansen att få svarta är liten när en räka som bär på svart anlag parar sej med en röd. Däremot tror jag att om samma räka parar sej med en svart så blir det både röda och svarta bebbar, det är den dominanta genen som styr
!!!
Jo att den är liten fattar jag med men den finns där ju ändå 
Säg då att man har 2 röda som har anlag för svart då borde man ju få iaf någon räkling som blir svart.
Min pappa har mörk bruna ögon men jag har blå så chansen finns ju 
Tror nog att det är det svarta som är dominant.
Men det kan nog dom ricktiga proffsen svara på. 
Gå ner till tråden Genetic där har Arek skrivit att CR är dominant.
När vi ändå pratar om anlag…när kan man se vilken gradering de små räklingarna får?
Tex den här lilla krabaten har ju rätt tydliga färger nu…kommer de att tunnas ut då? Med tanke på att ni skrev i en annan tråd att de med mycket färg senare kommer få lägre grad :?
Det brukar synas vilken gradering de får ganska tidigt, däremot tar det ett par månader innan man kan se att de inte tappar färgen. Exempelvis kan en räka se ut som S i början för att sen tappa till A.
Då betyder det att just denna räkling har en chans att iaf få en S eller A gradering sen
eller?
Jajamensan! Ser så ut. :thumbs:
Har ingen exakt datum då de helt plötsligt bara fanns där 
Men på den andra bilden som jag har i andra tråden så är bladet räklingen står på ca 2cm långt…det kan ju ge ett hum om hur små dom är
den bilden och den här är tagen idag.