ancistrus

jag har blivit mal pappa igen. :lol: :lol: :lol: :lol:
för tre veckor sedan stoppade jag i ett ancistrus golden par i en av mina räk burkar på 63 liter, köpte en kokos nöt delade den och gjorde lite små hål och nu ser jag fullt av små gula bollar som väldigt gärna vill ut ur nöten, men pappa ancistrus vill inte riktigt än.
har tidigare fått stora kullar i övriga små kar vilket varit överraskande roligt då jag alltid trott att det krävts ett större kar. :lol:

Grattis :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: Mina ancistrus har inte lyckats än så jag håller tummarna fortfarande :smiley:

temp skillnad vid vatten byten…lite kallare.
honan ska inte vara större än hanen, så kommer du att få lek på dom.
lycka till :wink:

själv har jag haft 7 ancistrus av blandade kön i så där 3 år utan lek EN enda gång. De är ju lite sjukt måste jag säga…

hur många hanar/honor går det tillsammans,???
ett tips är en hanne två honor, honorna ska vara mindre än hannen.
ev kan man för en tid plocka bort honorna och bara ha kvar hannen i karet.
har du två eller flera hannar så är risken för lek mycket liten då andra hannar vill vara med och konkurrera om att para sig.
Dom kan även äta upp romen för varandra om du har flera hannar.
lycka till :wink:

Tack för infon :slight_smile: ska prova att ha två honor med en hane då till att börja med… Funkar de inte så tar ja bort alla honor å stoppar ner dom efter ett tag igen så kanske han är mer sugen :wink:

ja det borde han vara…
kom ihåg att byta vatten innan eller strax efter…lite kallare vatten stimulerar till lek!
kokos nöt eller tegel rör eller någon annan typ av grotta så blir han glad! :wink:

har provat allt redan… dvs mycket grottor och kyligt vattenbyte. men har inte sett nånstans innan att de skulle vara svårare om man hade flera hanar och honor istället för bara en hane, så de gör nog susen. :slight_smile:

Finns det några klara skillnader mellan könen… :?

Hanen har ett rejält skägg medans honan oftast bara har lite kortare strån :smiley:

Grattis till papparollen säjer jag också :smiley: :smiley: :smiley: !!!
Har en fråga bara :? ! Vad menas med kyligare vatten, en grad ner eller :? :? ???
Jag vet ju att ancistrusarna är känsliga för för “kallt” vatten, jag glömde doppvärmaren en gång när jag bytte en del vatten och gjorde rent filtret, temperaturen sjönk till 21 - 22 grader och ancistrusarna stendog i det karet :frowning: !!

Mina har aldrig haft problem med tempen. Håller 7 stycken i ett utav mina kar. Dom står hos min käre far för tillfället för jag har inte plats i nya lägenheten riktigt än. När jag var dit igår, så såg jag att de var 17 grader i de med ancistrus, men dom mår prima ändå. :o

jag brukar sänka tempen 1-2 grader, vill jag att dom ska leka så gör jag inget del vatten byte på ett par dagar sedan byter jag 30-40% då brukar dom leka.

jag har ett kar med 2 honor ¤ 4 hanar i det är minst 2 uppsättningar yngel i det karet
jag tror inte det går att få dom att låta bli att leka
men när jag nu köpte ett 54 liters akvarium fick jag med en hane som var nästan 13cm
så nu ska det bli kul att se om han får ta över

jag hade en så stor hanne för ett tag sen han var MKT dominant o spöa dom stackars små hannarna, fick separera dom små från den större… :shock:

jag har ännu inte sett några sådana tendenser hos honom men
blir han sån får han flytta över till koiarna och vara utan honor

ja man måste vara snäll hahaha :smiley:

Har igår fått 5st guldancistrus yngel, då de kläcktes…:smiley:

Har bara haft guldancistrus i 3mån, så de har hittat varandra fort…
Går i ett 375L sällskaps akvarium…

Nice. Grattis till allt yngel.
Jeg havde 2 hanner og 1 hun, i samme akvarium, och 1 gang i april fik jeg yngel. Siden har der ikke været noget, da hannerne har kæmpet om hulen som jeg første gang fik yngel i. jeg flyttede så den ene han, og 3 dage senere ligger den sidste han og vifter på æg. De blev lagt torsdag aften.
Nu skal jeg så “bare” finde nogle golden, nogle røde, og nogle longfin ancistrus. så jeg kan begynde at avle på dem osse.

Tillykke selv med alt yngel…:thumbs:
Lyder som et stort og sjovt projekt med de forskellige slags du vil ha fat på.:smiley:
Longfin ancistrus = Slöjancistrus (på Svensk) Hvis du vil søge på det…