Ancistrus rom

Jag hittade något som ser ut som stora gula romkorn idag i ena akvariet.
I detta karet går 3 ancistrus 1 hane + 2 honor, äppelsnäckor, posthornsnäckor och Sakuras

Är det mina ancistrus som är skyldiga?? Trodde de bara la rommen i grottor men detta sitter vid ett gäng stenar med javamossa på. Ingen ancistrus var i närheten när jag hittade det.

GRATTIS :smiley:
Det är ancistrus ägg,men är inte hanen i närheten?
Han brukar sitta fastlimmad vid äggen och fläkta och beskydda dom.
Min förra hane jagade in min ena hon mellan pumpen och glaset och där la hon en stor äggklase
men oftast så höll han till under någon rot eller i en kokos kruka
Är det dina första ancistrus ägg?

Värme

Vad kul, du ska bli Ancistrusmormor, grattis:D:D!!!

Ja det är mina första ancistrus ägg har ju sett att de lekt för fullt då sanden inte ligger vidare jämn i karet längre men jag kunde inte se hanen…kan hända att honan precis lagt dessa.
Men de ligger inte vid någon rot eller kokosnöt utan mellan sanden och 2 stenar med mossa :?
Som man ser så har de skapat som en grop i sanden precis där vid rommen…
Vad gör jag nu då?? bara väntar? Matar extra så hanen får tillräckligt med mat och det finns gott om alger till bebisarna sen??

Wiiie Grattis :smiley:
Hanen brukar ogärna lämna sin äggklump,
Utan så fort honan har lagt sina ägg så besprutar hanen äggen med sin gyllene säd :wink:
Sen sitter han där,fläktar,vaktar tills dom har kläckts
För mig brukar det ta exakt 7 dagar,
Då har dom kommit ur äggen,
Ser bara så Jäkla sött ut med deras stora gulesäck och en liten svans som frenetiskt svänger fram och tillbaka,
Min förra hane bruakde i bland smita i väg på natten och käka,
Men det handlade om högst några sekunder,
Sen for han tillbaka snabbt som en pil till äggen igen

Är han dock inte där och sköter om äggen så överlever dom nog inte eftersom dom behöver stor omvårdnad från hanens sida, du kan juh rädda dom,jag har gjort det med got resultat då halva ägg klasen ramlade i sär :frowning:
Och dom kläcktes och växte opp :stuck_out_tongue:

Värme

Grattis AMDA gud va kul o spännande me ancistrus-bebbar, du får uppdatera me fler bilder sen o såklart på bebbarna då dom kommer:)

Tack
Har hittat hanen nu tror han har gjort en grop under stenarna för jag ser hans stjärtfena sticka upp mellan stenarna :slight_smile:
Självklart så uppdaterar jag hur det går för de har ju lagt äggen så bra om jag vill fota dom :slight_smile:
Har googlat lite om hur man odlar ancistrus nu och då har jag läst man ska ta bort honorna…måste jag göra det för då är ju risken jag rör runt ordentligt i karet.
Karet är på 150L så plats i karet finns det ju

Grattis!

Kul med lite malyngel…

Varför ska du behöva ta bort honorna?
Vi har aldrig gjort det,och så fort det är någon som närma sig hanen eller grottan där han vaktar äggen så kommer han att jaga bort dom.
Vi har aldrig tagit bort våran hona,
Och har hon varit i närheten eller försökt att trycka sig ner i krukan eller under roten så har hon fått sig en smäll.

Är karet enbart till för lekakvarium?
Eller har du andra invånare där också?
Jag har bara erfarenhet av ancistrusar med andra fiskar,
Men jag ser ingen anledning till att ta bort honorna…??

Kan du inte länka till den sidan du nappade upp den informationen? :slight_smile:

Värme

mamma nu igen då :wink: grattis :thumbs:

Om hanen ligger på ett ställe och de synliga äggen på ett annat ställe så kommer de synliga äggen att mögla eller bli uppätna så småningom, snäckorna gillar dem om inte någon annan hinner före. Yngel kommer du nog få ändå för hannen ligger troligtvis och vaktar på resten av äggen. De ägg som du ser är bara en del som inte fastnat ordentligt och därför glidigt iväg när hannen fläktar äggen. Jag har odlat mycket ansistrus för 8 är sen och har aldrig plockat bort honorna. Lycka till med bebbarna:thumbs:

Har sett att det fungerar även med honan kvar i karet. borde nog inte vara några problem i ett 150 liters kar.

Karet är egentligen bara till för mina sakuras att ancistrusen och äpplena fick hamna där i var då det var fullt i de andra karen :smiley:
Sakurasen går med rom allihop + massor av yngel i olika åldrar och när jag släckte karet för kvällen så höll mina äpplen på att snuska sig dom med så antagligen är värdena bra i karet nu :smiley:

Tack Saga det lät ju bra. Kom på att det kanske är så att båda honorna lagt rom så han vaktar en romklump som jag inte ser. Gömställen finns det gott om i karet då det är ganska mycket växter i karet . Har nämligen en rot hög som ancistrusarna brukar vara vid och den har som en grotta där jag inte kan se in.

Jaja jag märker ju om det kommer finnas små mini ancistrusar om ett tag för pumpen är räksäker och väl tilltagen och vattenbyten gör jag regelbundet pga av räkorna så det går som det går :smiley:

men mamma har jag ju inte blivit igen Ice haha utan mormor det är ju inte jag som lagt äggen :wink:

ja vill du jag ska kalla dig gammal så varsegod MORMOR :evilgrin:

Man behöver faktiskt inte vara gammal för att vara mormor/farmor…min dotters farmor blev farmor samma år hon fyllde 36 :wink:

Blir hellre kallad mormor än fisk haha

men ååh :frowning: kan man inte få reta dig lite? :wink: anki kallar mig päppelpappi pga att mina lila äpplen fått bebbar :hehe:

Ja just det vad är det för fel med mormor, som AMDA skriver så kan hon ju inte vara mamma till ancistrusynglen när de kläcks:lol:!!! Mina Ancistrus har precis flyttat till AromaJohanna, ja inte riktigt alla för det är en hona kvar som sticker och gömmer sej så fort man kliver över tröskeln till vardagsrummet, hon är helt omöjlig att få upp, får vänta tills jag är tillbaks efter semestern antagligen:lol::lol::lol:!!!

Klart du får reta mig :slight_smile: kommer kanske bli ancistrus och äppel mormor här på forumet då mina äpplen snuskar sig med :slight_smile:
Sakuras mormor är jag ju sen ett tag tillbaka :wink:

åh har du blivit päppelpappi nu äntligen, vi har en till här på forumt som oxå snart e päppelpappi, han vill inte heller heta de men sorry

Lite uppdatering:
Ikväll kom äldsta dottern springandes: vi har bebisar, vi har bebisar då var det en liten buse till mal bebis som rymt ut från hålan som pappan vaktat duktigt sen jag såg rommen.