Hejsan .
När En Ancistrus Laggt ägg Kan man ha äggen utamför vattnet för att flytta dom till ett annat akvarium? Isf Med vad kan man flytta dem ? Med Håv En Plast bit eller vaD?!!
NEJ
Du får inte röra dom, varken äggen eller grottan där dom har lagt ägg.
När ancistrusar har börjat leka i nån grotta då ska man inte röra den, gör man det
så kan det dröja välldigt länge innan dom börjar leka igen,för mina tog det nästan 6mån.
Låt dom vara i fred i alla fall första tiden.
Efter att de först kläcks och sedan använt upp sin gulesäck kan du tömma grottan över i ett spann sen till annat kar. Hur smidigt detta går beror på vart dom har lekt så klart. Men om du nu inte måste till varje pris rädda alla kan du vara beredd när du ser de första ynglen utanför grottan. Detta tyder på att hanen kastat ut dem i stora världen för att klara sig själva. Kom inte ihåg nu men det tar ett par veckor. Har gjort på detta sätt några gånger och då har lyckats håva över 20-30 st i alla fall. Upplever dem som rätt tåliga och jag har haft dem i luften nån sekund innan jag droppat dem i hinken med akvarievatten.
För längesen lekte ett par ancistrus i ett litet hål i en rot, hanen fick bara in huvudet typ. Där tömde jag medan ynglen hade gulesäck kvar genom att ta ur roten och spola över ynglen till en hink. Då kan vi snacka att jag störde honom och det tog inte lång tid innan de lekte igen. Ibland läggar dom bara ner lekandet ett tag för att helt plötsligt börja igen.
Tror också att du ska låta dem vara som jag skrev ovan men det händer att de inte leker på ett par månader eller liknande ändå - enligt vad jag upplevt.
Inte visste jag att ancistrusen var en räka
:lol: :lol: Vi har fått en ny räksort :lol: :lol: !!!
Man är vad man äter
Flyttar till OT…
Tack För alla Svar Vet att ancistrus inte är en räka men har ancistrus tillsamans med räkorna och har sett Att folk har fisk rom på nån liten låda fyllt med vatten. Det va det jag ville veta.
Ancistrusarna klistrar fast äggen och hanen ligger sedan och fläktar friskt vatten över dem tills de lämnar grottan. De ägg som lossnar lönar det sig som regel inte att rädda, de behöver kraftig vattencirkulation enl min erfarenhet. Vid några tillfällen har jag “räddat” en hel kaka ägg ca 60-100 st genom att lägga dem i en yngelbur och placera denna utanför ett kraftigt utblås. Jag hade 2 kraftiga pumpar i burken och kunde stå ut med en reducerad cirkulation under nån vecka. Jag började min odlingskarriär med ancistrus men är idag drabbad av räkfrossa! Jag har fortfarande några ancistrusar, de leker konstant!