Ancistrus lek...

Jahapp ! Eftersom detta “räkforum” numera inkluderar både det ena och det andra,kan jag likaväl ställa min fråga här !

Har ett Ancistrus par som kommit “av” sig i leken ! Uppvisade alla tecken på att det var på G,men sen händer…absolut ingenting ? Några bra tips hur man får “igång” de igen ? Testat ordentliga vb,bra varierad kost-div.grönsaker,algtabletter mm.mm.

Låt honan gå i ett annat kar ett par dagar sen i samband med ett lite kallare vattenbyte släpper du i henne igen. Det ska tydligen funka då de gillar att leka när vattnet blir kallare :slight_smile:

Ok ! Ska testa det ! Tack för tipset !:thumbs:

Mina hanar älskade att få 1/2 kokosnötsskal till lekgrotta. Jag brukar limma fast det på en glasskiva så ligger det still samt sjunker inte ned i sanden.

Jo det kanske skulle funka,men det finns flera “lekplatser” ( ! ) i karet.En uppochnervänd trasig terrakotta kruka.ett plast-rör och ett “kol-rör” sånt som Johnny säljer på Ebi…
Kanske för många ? :confused: btw-ha den äran Saga 09 !!:slight_smile:

Tack! Kan inte finnas för många lekplatser + att fibrerna på skalet är gott att gnaga i sej om man är en ancistrus:D

Hur gick det med leken?

Dom vill ha rötter i akvariet - tror att de äter trä. De gräver ofta ut grottor under rötterna :slight_smile:

Lycka till :slight_smile: