“Råkade” bli med ännu ett akvarium igår. I annonsen stod det att det skulle vara ett 30 liters med lite tillbehör för 250 kronor så jag mailade och bad om bild då inte det fanns med. Fick en liten suddig mobilbild och ringde upp för att be om att få åka och titta på det. En väldigt trevlig kvinna berättade för mig att de minsann skulle till stan och kunde t.o.m köra hem det till mig om jag ville. När de kom så visar det sig vara ett guppyhotell med yttermåtten för 48 liter istället.
Åkte och införskaffade en rot, fluvals shrimp soil och tog mestadels växter från övriga kar i lägenheten samt satte igång det med filtergojs från mitt äldsta kar samt ungefär 50% vatten därifrån. Sen tog jag även filtervadd från det karet och bytte det mot lite av det som skulle in i det nya. Så det kan nog räknas som relativt bra kickstartat. (?)
Efter en j*vla massa svordomar och svettningar lyckades jag även fånga in mina 6 werneriregnbågar som får agera inkörsfisk ett tag.
Men nu till min ambivalens. Har i dagsläget ett 1,5 månaders 20 liters nano med CR i graderna s-sss i köket. Där är ingen soil och eftersom jag städat bort mina tester så vet jag inte riktigt vad pht är däri. Har tänkt skaffa sakuras till det nya, men när jag igår kväll och funderade så spårade tankarna in på att jag kanske skulle flytta CR till det nya och sätta in sakuras i nanot istället. De nyaste räkorna flyttade in häromdagen och än så länge är allt frid och fröjd däri.
Vad tycker ni? Ska jag flytta över de små liven eller ska de gå kvar där de gör? Och när är det dags att flytta i så fall?
Tack! Har ett sera dropptest nånstans… men vart? :scratch::scratch::scratch:
Kanske får åka o köpa ett nytt i morgon. Nån affär måste ju ha JBL. Om jag flyttar över iaf de finaste CRen o skaffar nya så kan ju de "bortvalda få gå kvar hos de blivande sakurorna. Men nu lutar det ändå åt att jag satsar på CR/CB/taiwan först. Så den andra burken kanske blir utsorterade.
Är det bra att ha höggraderade CR tillsammans med eventuellt bluebolt, snowwhite o liknande?
Det är bättre attraktiv höggraderade ihop med Taiwanbees än tex lågraderade med Taiwanbees. Dina CR kommer iaf inte bli sämre färgade i kommande generationer
Hittade inte mina dropptester så jag åkte och köpte nya och denna gång JBL efter Jannes rekommendation. Nitriten låg lägst på skalan i samtliga kar vilket var skönt. Pht i nya räkburken var redan nere på 6 och då testade jag även vattnet i det “gamla”. Där var det 7,4. Så då blev det först en jakt på de där jäkla trådfenorna igen. Vilket slutade i att jag tog ur all inredning och jagade dem med två håvar. Så klarade mig på kanske ett 20tal svordomar denna gång.
Sen var det räkornas tur. De 2 första gick hur smidigt som helst! Sen blev det värre. Även denna jakt slutade i urplockning av inredning. Men då de fastrotade växterna var ivägen så lät jag faktist några av de mindre graderade gå kvar. Även en miniräka som inte alls ville följa med fick stanna tills vidare. Synd, för det är en fin liten sak. Men det kommer säkert fler chanser. Sen kan det ju kanske va bra om nån går kvar om nåt skulle hända i den nystartade saken.
Hur länge ska jag koppa? Det är ju en ganska stor phskillnad ändå… räcker 2 timmar och koppning en gång var 15e minut?
Kan du inte lägga lirte mat i håven typ i en kopp så de små liven inte kan äta ifrån håvens baksida. Och sen när de samlats i den lyfter du bara upp den? :scratch:
Jo det skulle säkert gå att lura dem på diverse sätt. Men å andra sidan är det bra om några går kvar i det andra också för bakterieflorans skull så inte den dör.
Visar också en bild på nya hemmet. Nån som har några tankar om scapen?