Amanoräkor

Jaha, så kom man hem med 7 st Amanoräkor idag som jag hittade i en Zooafär jag bara skulle gå in och titta lite i. Dom kallade dem Spökräkor men det är väl ett namn dom bara get dem eller så kallas de så i handeln. 7 st blev det för det var bara 7 i karet, hade gärna tagit några till om det funnits :smiley: ! Nu hoppas jag på att trådalgerna snart är ett minne blott i karet där jag har dem, men kanske jag behöver köpa några till för att få bukt med dessa alger.
Mina CR i karet blev jättenyfikna på nykommlingarna och studerade dem mycket närgånget det såg rätt roligt ut dom både luktade och kände på dem, men konstaterade tillslut att det inte rörde sej om något farligt och återgick till sitt grejande :smiley: :smiley: :smiley: !!!
Så längre fram tänker jag göra ett försök med att odla dem, ska skaffa ett par till mindre kar, det var det tänkt att jag skulle gjort idag men det bidde dessa gynnare + lite kuddar och tyg, sen var min dramaten full. Kanske hinner jag sticka ut en sväng till idag till Hornbach efter 1 eller 2 kar och i morgon efter mer kattsand efter jobbet :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Spök räkor är inte samma sak som amano http://www.petshrimp.com/glassshrimp.php och
http://www.petshrimp.com/amanoshrimp.php .

Hur stora var dem och vad gav du?

Vore kul om du lyckades odla Amano!

Nä som de övre ser dom inte ut, dom ser ut som Amanoräkor :smiley: !!!

De är lite olika i storleken men den största är nog 4 cm lång nu, dessa räkor är ju regäla :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Här är 2 bilder på mina räkor och jag kan då inte få dem till något anat än Amanoräkor det är full i rulle på dessa räkor, tydligen uppskattar de sitt nya hem :smiley: :smiley: !!!
Dom kostade föresten 29 kr st.

Eftersom jag också hörde att Amano var bra på att äta trådalger har jag gjort ett experiment.

I ett 70-liters med mossor o trådalger stoppade jag ner 5 Amano i oktober.
Dessa går ensamma, inget annat liv.

Inte så mycket som en smula mat har stoppats ner sen dom las i.

Alla 5 är kvar. Och trådalgerna är betydligt fler än innan…

Det är Amano! Bra pris också.

Japp, det sa jag ju när jag lade upp tråden, bara det att i affären sålde de Amano som Spökräkor :mrgreen: !!!
Ska leta efter fler Amanoräkor eller så ber jag dem ta in fler “Spökräkor” så får jag dem för samma bra pris :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: !!!

[/quote]

Japp, det sa jag ju när jag lade upp tråden, bara det att i affären sålde de Amano som Spökräkor :mrgreen: !!!
Ska leta efter fler Amanoräkor eller så ber jag dem ta in fler “Spökräkor” så får jag dem för samma bra pris :mrgreen: !!! Det dom inte vet har dom inget ont av :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: !!!

:mrgreen:

Amanoräkan är ju mycket vacker i all sin enkelhet utan pråliga färger och sen att dom är så regäla och aktiva är ju kul, dom far ju runt hela tiden :smiley: :smiley: !!!

Kan det inte ha att göra med att 5 Amanoräkor är för lite för att rå på mycket trådalger :smiley: ? Mina har jag suttit och studerat och dom knaprar friskt på trådalgerna tycker jag, men sen är ju 7 st lite lite i ett 250 L kar, det är därför jag vill ha fler :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Ja! 7st i ett 250L är nog som en piss i havet. :slight_smile:
Dom hinner alldrig äta fortare än det växer.

Precis :smiley: !!! Jag behöver mååååånga flera än dessa 7 för att få bukt med trådalgerna och så skrev jag nog det längst upp men dom hadde bara 7 st tyvärr, därför får jag leta vidare eller be dem ta hem fler :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Jag köpte 8st guldbarber till mitt 400L växtkar för att få bukt med trådalgerna och faktum är att de faktiskt fick skiten att avstanna! De åt inte upp klumpar men de är ju bara att ta bort mekaniskt, det de gjorde var att äta upp alla småtrådar de kom åt i vattnet och på växter så trådalgerna aldrig fick en chans att blomma upp på ett nytt ställe, kan faktiskt rekommendera dig att köpa ett gäng sådanna och ha dem gående i karet fram tills du har ett helt och hållet stabilt kar. Jag har inte längre några trådalger kvar i mitt kar alls och det är ett väldigt väldigt välbelyst kar med näring och CO2 så förutsättningarna för algsoppa finns :wink:

Barber brukar käka alger det vet jag, men jag vill inte ha dem i mitt räkkar :wink: !!
Köpte 5 till idag på Herkules zoo men där tog dom 35 och så har jag beställt 15 - 20 “Spökräkor” till där jag hittade dessa 7 Amanoräkor och då blir ju priset det samma som jag gav där för de 7 :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: !!!
Jag har köpt salt också som räcker till ett 40 L kar fanns inte mindre förpackningar och på tisdag ska jag till Hornbach och köpa 1 eller 2 st 20 L burkar, det ena ska jag köra igång saltvatten i :smiley: :smiley: :smiley: !!!
Kan man stoppa ner en levande sten på en gång för att ha till hjälp för balansen :smiley: ???

Du har inte kört igång den burken som 100% räkkar ännu vad jag förstått, kör några barber där i ett par veckor så är du av med algerna, sen kan du lämna tillbaka fiskarna till någon affär eller vän som vill ha dem, brukar vara rätt lätt. Trådalger är hemska så jag hade gjort vad jag kunnat för att bli av med dem.

Det är 1 av mina 250 L kar och det har varit i gång i 10 år redan där har några få CR låggrad. Guppy och Smycketetra så jag vill defentivt inte ha några barber i det och få problem med att få upp dessa fenätande marodörer. Det är inte 100% räkkar och kommer aldrig att bli det heller, för jag gör mej inte av med guppyna :lol: !
Jag ska ha en mindre burk sen där jag kan stoppa ner några Amano för att leka och ett litet burk med saltvatten för larverna :smiley: !

Nu har mina Amonoräkor ökat i antal från 7 - 30, är det fortfatande en piss i mississippi i ett 250 L kar med trådalgsproblem :? :? ???
Var och hämtade fler i dag som jag beställt på samma ooaffär som jag köpte de första 7 räkorna. Kan ske jag behöver ännu fler räkor för att få bukt med trådalgerna?
För övrigt envisas grossisten som dom kommer i från med att det är Spökräkor, han säger att Amonoräkan och Spökräkan är samma räka, om han bara viste hur fel han har :lol: :lol: :lol: !!!

30 amanos borde göra processen rätt kort med trådalger. Rensa bort det värsta för hand och låt dem hållas. Övertygad om att du ser resultat inom ett par veckor.

Hilsen,

/P

Thanks Patrik, då ska det fejas bland trådalgerna, endel tog jag bort i går redan :smiley: !
Det är vansinnigt fult med en massa trådalger i karet, urrrrk :smiley: :smiley: !!!