Amano? räkor med rom.

Hej,

Har ett väggkar på ca 45l där det bor tre vad jag tror amano räkor sedan över ett år tbx.
Stoppade ner en liten räka till ifrån samma butik för ett par månader sedan & nu bär två av de större som ja haft sedan tidigare på rom.

Har försökt läst på om dessa på nätet men det finns ju så många sorter & tips att man inte vet vad man ska tro…

Om man får reda på vilken sort man har är ju chansen större att man lyckas få tillskott i karet. :slight_smile:

Lägger upp en bild & hoppas på nån vänlig själ orkar svara.

Ser ut som den äkta Amanon. De är verkligt svårodlade, ynglen behöver flyttas till saltvatten inom en vecka. Finns gott om länkar om du verkligen vill odla dem, men som sagt - de är svåra. Sök på “breeding amano” så hittar du mer info än du vill ha… s

Hilsen,

/P

Viket snabbt svar :smiley:

Gissade nästan ja hade den svåra sorten.

Har läst lite på “planetinverts” men de finns så mkt info & så svårt kan det väl inte vara att man måste läsa allt där… :roll:

Om jag förstått saken rätt så föder denna art inte små färdiga räkor utan rommen blir små larver & dessa lär ju både va svåra att se & fånga för sen flytta till bräckt vatten…

Är de smartast att flytta över honorna till en liten burk som man sen har i salt i när man flyttat tbx honorna igen ?

De är införskaffade hos Aquarium i Sthlm. (Akvarie-Leasing)

Mvh
Erik

Mjo, de är faktiskt svåra. Du behöver läsa på en hel del om du ska ro det i land. Mike heter en kille i Sthlm som har en informativ sida om odling av dem, trist nog har sidan varit nere ett tag. En annan bra länk är denna.

http://caridina.japonica.online.fr/English/Elevage.htm

Det blir larver av rommen, sant. De lever pelagiskt i ca en månad och går igenom nio metamorfoser under den tiden. Bäst är att ha en saltvattensburk igång lång tid innan du ger dig på odling (kör full salinitet, det verkar ge bäst resultat). Att ha i salt direkt i tanken med larverna tror jag dödar dem (saltvatten behöver mogna). Att flytta larverna är hyfsat lätt, de är fototaktiska (dras till ljus). Sätt en spotlight på sidan av karet och låt den lysa över natten. Larverna samlar vid ljuset. Lätt att suga upp dem då. Kör enbart med en syreslang i kläckningskaret, och kör den långsamt (fina bubblor och bra fart kan göra att larverna fastnar i ytspänningen).

Hilsen,

/P

(kör full salinitet, det verkar ge bäst resultat). Att ha i salt direkt i tanken med larverna tror jag dödar dem (saltvatten behöver mogna).
Hilsen,

/P[/quote]

Jag läste detta och fattar inte alls vad det innebär…full salinitet :?
Behöver man levande sten och dylikt oxå för att vattnet skall mogna?

Salinitet är halten salt hos vatten. Den anges i kilogram per kubikmeter, i psu (engelska, practical salinity unit, så kallad ’tillämpad salthaltsenhet’) eller i promille.

Allt vatten i hav, sjöar och vattendrag innehåller salter, främst natriumklorid (NaCl) men också mindre mängder svavel, magnesium, kalcium och kalium.

Vattnet i oceanerna har i genomsnitt en salthalt på 35 psu med en variation som brukar ligga mellan 33 och 38 psu. Salthalten kan dock vara ännu lägre eller högre lokalt beroende på tillflöde och avdunstning. Vatten med en salthalt under 30 psu betecknas som brackvatten. Det två största brackvattenhaven i världen är Svarta havet och Östersjön. Liknande brackvattensförhållanden finner man också i flodmynningsområden, så kallade estuarier, och i andra områden där saltare vatten möter utflöden från floder.

Färskvatten har en salthalt under 1–2 psu.

gogo wikipedia ^^

okej…snabbt svar men vad går då gränsen för FULL salinitet…

Och frågan hur man åstadkommer moget saltvatten kvarstår…

Men annars gav det en bra beskrivning…Tack,

Full salinitet är när du har vad som brukar kallas för oceaniskt vatten. Sen skiljer sig saliniteten i vattenkolumnen, om vattnet inte har varit utsatt för någon omrörning så skiktar det sig efter salinitet och temperatur.

Med mognad räknar jag med att han menar att man har fått igång bakteriekulturen i vattnet.

tack…det förklarar en del…

jag har själv haft funderingar på att prova att får fram Amanon räkor men när man läser detta så nä tack det får vara

Tack för era svar.

Känns som man kanske slog sig på bröstet lite tidigt…

Men om man kunde få tag på några liter vatten ifrån ett saltkar till en ny liten burk där man sen flyttar över larverna till så kanske de klarar sig eller ?

Ett saltkar har väl rätt psu på ca 35 ?

Det är väl bara att prova? :slight_smile:

Det är så folk kommit fram till vad som fungerar och inte fungerar.

Sultanen du har rätt.

Ska se om man får någon mer respons innan man ringer nån butik & ber om att få köpa 5l saltvatten.

Tycker det låter som en mkt bra ide… Se bara till att blåsa i lite syre i din lilla burk… sen kan det ju vara ide att ha lite backup vatten, de skitar väl inte ner allt för mkt men det är aldrig fel att vara lite säkrare än osäkrare :wink:

Jag tror jag var först i Sverige med att odla Amanon, det bör ha varit -99. Då fanns de knappt att få fatt i här, jag hittade mina billigt i Tyskland för 100 spänn/st (det var billigt när de kom). Då fanns två rapporter på nätet om folk som lyckats få yngel, men det var långt ifrån de kompletta handledningar som finns idag och det rörde sig om enstaka räkor som utvecklats fullt ut. De som lyckades bra knep käft, det fanns stora pengar att tjäna på dem då.

Kruxet är att klara ynglen under “saltmånaden”. Mina funderingar inför en framgångsrik odling handlar just om det pelagiska stadiet, när ynglen svävar fritt, och då ffa om fodret. Jag är övertygad om att man kommer längst om man har ett etablerat saltkar med moget vatten (behöver inte vara stort, 10-20 liter räcker säkert, psu på 35 är klockers). Karet ska ha varit igång minst 3-4 månader, dels för vattnets skull och dels för bakterieflora/alger. Tror levande sten är en fördel, men vågar inte säga säkert - det kommer in en del andra djur med den som kanske mumsar i sig Amano-larverna. Att ta vatten och lite slam från ett etablerat saltkar är troligen säkrare/bättre. Karet ska vara belyst så att algerna kan ta sig. Det med moget vatten handlar också om att helt nyblandat saltvatten av någon anledning är farligt för det levande. Det ska först blandas och sedan stå till sig under något dygn, exakt varför vet jag inte. Tror luftning är optimalt.

Mina larver växte upp i ett 60-liters kar, och jag noterade att de gärna åt från sidorna på karet. En sak som kan vara värd att testa är att köra ner flera skivor (glas/akryl) som det kan växa alger på. Jag matade mina med en svag jästlösning, vattnet ska vara lätt disigt hela tiden, då finns det mat till dem. Jag vet att andra kört med Golden pearls, och det finns idag en hel del annat smått foder som man kan prova (som inte fanns när jag testade). I länken ovan kör han med algkultur, det verkar vara ett otroligt smidigt sätt att mata dem. Det måste finnas en svag cirkulation i karet, men absolut ingen syresten. Kör enbart med slang och låt det bubbla med några få bubblor per sekund (jag körde med en-två bubblor per sekund). Larverna fastnar annars lätt i ytspänningen och dör. Slangen tyngde jag ned med en sten, har för mig Mike gjorde samma sak. Vattenbyte struntade jag stort stycke i, och det funkade bra.

Att flytta larverna är inget problem, de fixade lätt att flyttas från sötvatten rakt ned i saltvatten. Samma sak med de färdiga räkorna. Vuxna räkor fixar däremot INTE saltvatten någon längre tid (jag testade…). Ska man dra in stålars på dem har jag en hel del ytterligare funderingar kring en optimal set-up, men jag undrar om jag inte betraktar det som yrkeshemligheter… s

Nå, de som vill testa idag har i princip klockrena metoder att gå efter så det är bara att dra igång!! :wink: Räkna dock med att det tar lite tid, det är inget man kör igång på en eftermiddag. Det är de svåraste jag någonsin odlat, men det är kopplat till den minimala info som fanns då. Idag är läget ett annat. Kör!!

Hilsen,

/P

Jättetack för era svar med tips :slight_smile:

Har ingen erfarenhet av odling alls men är rätt enivs av mig så har inte kastat in handskarna än.

Ska svänga förbi butiken där ja köpte räkorna idag & även se om de kan sälja lite vatten åt mig.

Återkommer med bild om ja fått tag i vatten & ev en liten levande sten.

Nu har ja vart förbi en butik här i Sthlm där vi hyr ett kar till kontoret & de skulle “sponsra” mig med lite vatten för att se om ja lyckas fö dessa små gynnare att överleva.

Kommer nu ha en burk på 5-10 l med lite lufttillförsel & en liten levande sten i & se om ja lyckas.

Tror ni man måste vara så noga att man tittar på värdena i vattnet flera gr på dag ?

Vad härligt, du kommer snart starta upp ett saltkar! :smiley: Eller, du har startat upp ett;)

Du kan ha på ganska bra cirkulation nu medan du inte har några larver i det iaf. Fyll på med avdunstat vatten när det dunstar och se till att få byta ut lite av vattnet någon gång i veckan om du kan.

Ja risken är ju stor man kommer ta steget till salt nu efter mååånga år med vanliga kar…

Men först nu ska ja se om ja lyckas med detta projekt & folket i butiken sa mina räkor va vildfångade & att de inte visste nån som lyckats odla dessa än & de som kan håller tyst.

Jag kommer iaf inte vara hemlig utan dela med mig av vad ja lär mig som alla snälla själar gjort här på forumet :thumbs:

-“Thats the spirit”- Härligt att du vågar! Det e juh inte den lättaste arten du väljer direkt ! :shock: Håll oss uppdaterade… :thumbs: