Amano och körsbär ihop?

Går det att ha Amanoräka och körsbärsräkor tillsammans i samma akvarium? Jag har ett 25l sötvattensakvarium med flera körsbärsräkor. Jag skulle vela skaffa 2 st amanoräkor som ska fungera som “städare” av mina trådalger :wink: Kan man ha bara två stycken, eller blir de för “ensamma”? (Alltså för få av samma art). Om man har två stycken, bör man ha två hanar/två honor eller en hane+en hona. (vill inte ha yngel på dem).

mvh Anna

Jag har haft 3 amanos och 20 körsbär i 25 liter.
Men jag känner att amanosarna är väldigt stressiga, och gärna sprätter runt som galningar.
På så sätt stressar de invånarna, och kan vid få tillfällen käka svaga körsbär och deras ungar (inget som går till överdrift, men de är alltså elaka små jäklar).

Så du kan ju prova, men det vore bra att ha en backup plan ifall de stör befolkningen för mycket :slight_smile:

(Amanos kan bara få ungar i bräckt vatten/saltvatten, så det är ingen chans för ungar. Könen tycker jag inte spelar någon roll. Inte heller mängden amanos… 2-3 är väl bättre än 1 ensam såklart, men det ska inte vara problem med 2 st av okända kön).

Tycker det säger sig själv att Amanos blir stressiga i 25 L. Det är en alldeles för liten yta till dom.
När de vantrivs så försöker de flytta. Har själv aldrig haft Amanos i under 180 L. I den volymen är de ascoola, just för de trivs.

Vet inte vad jag skulle vilja sätta som undre gräns i volym för Amano, men ju större ju bättre, de blir ju trots att uppåt 7 cm och behöver yta att växa på.

Mina är tre hanar, på ca 3 cm vardera. De har varit så sen jag fick dem, och har inte växt något märkvärdigt.
De går nu som ensamma räkor, med en bunt yngel, i samma akvarium. Men nu lugna som få, och går runt och plockar alger på växterna.
Men förut märktes det att de inte trivdes. Jag fick dem tillsammans med en bunt räkor som jag fick av en vän. Jag hade ingen aning om att de var med i högen förens jag fick hem dem :slight_smile:

Inte för att glömma att amanosarna är mer aggresiva än vad körsbären är, iaf vad jag tyckte då jag hade 10 körsbär och 11 amanos tillsammans.
Vad jag sett med körsbären så är dom väldigt fredliga och är inte alls på varandra vid matning, till skillnad från amanon som gärna är på den andra räkan för att rycka maten ur käften på dom i stort sett.
I min uppfattning så är det lite “Ge fan i min mat!” från dom. Utöver det så är dom ganska lugna och går o plockar massa gorm och annat från botten, växter och gärna det som fastnat i filtret.

(Notera att det inte behöver vara såhär i alla fall, utan mina var ganska precis som jag beskrev i sitt beteende när jag hade dom ihop med körsbärsräkor)

Mvh Fredrik

Fast det där är ju tyvärr ett tecken på att de går för trångt. Även om dina har anpassat sig till den lilla volymen, så växer dom inte på som dom skall.

@fdswin
Tycker du beskriver Amanoräkan bra där. Den har rejält med attityd och tvekar inte en sekund på att backa så länge det gäller mat. Mina har t.o.m stulit mat från mina Botier, så det är några kaxiga rackare.

Jag har haft dem i tre månader. Ska de verkligen växa från 3 till 7 cm på den tiden?
Jag har inte mycket val. De skulle inte överleva en dag med palettcikliderna.

Min mamma har ett ¨100 liters sällskapskar och runt 4-5 amanos, de flänger inte runt, utan verkar trivas rätt bra :slight_smile:
Jag själv har en amano i 70 liter vatten, även den är lugn. Vilket påminner mig om att jag borde försöka komma ihåg att flytta hem den till mamma…
SÅ 100 resp 70 l verkar fungerar bra :slight_smile:

Mina 3 flänger inte runt heller sen jag flyttade alla andra räkor :slight_smile: Nu går de i 25 liter (rektangulärt, i detta fallet är det väsentligt, eftersom de utnyttjar all bottenyta och inredning).
Jag tror att de kände sig trängda innan, och vattenvärden var säkert lite sämre. Nu är det bara de tre musketörerna, och några guppyyngel.

Men jag kanske bör dra tillbaka min “det kan gå”, till ts! Det kan också inte gå bra :slight_smile: