Algproblem

Hej,

Jag har sedan en tid haft ett par räkakvarium igång och har valt att enbart ha Javamossa i dessa.
Som bottenmaterial kör jag på mörk Soil.
Allt har fungerat superfint och räkorna förökar sig som bara den:lol:

Nu till problemet…

Jag har bytt belysningen till Ledbelysning (sånt som man egentligen använder för saltvatten).
Belysningen ger ett “kallt” vitt sken om dagarna och slår över till blått (månbelysning) under kvällstid.

Nu har ungefär halva karet invaderats av alger och små “larver”

I detta kar har jag blue tiger orange eyes räkor och vill gärna fortsätta ha de i, utan att behöva flytta på dessa då de leker som aldrig förr.

Algblommningen och larverna verkar inte störa räkorna, utan de simmar omkring som vanligt och förökar sig som vanligt, men algerna blir allt mer och larverna ser allmänt vidriga ut.

Jag har nu testat att slänga i några (4 st) guppysar för att få kål på larverna (det har inte gått så lång tid varför något resultat inte syns ännu), men jag förstår inte riktigt hur jag ska bli kvitt med algerna…
Jag kör ca 20% vattenbyte varje vecka.

Jag vill som sagt helst behålla allt i karet, dvs belysning, filter, bottenmaterial osv.

Jag har läst att man kan bli kvitt med algerna genom posthornsnäckor… stämmer det?
Finns det något annat som kan hjälpa till med algerna och ev larverna utan att störa räkbeståndet?:scratch:

Tacksam för all hjälp, det ser inte fint ut i karet längre…:cry:

Mitt råd till dig är att inte få panik först och främst få inte för dig att starta om karet eller att störa det med diverse åtgärder!

Vad är det för typ av alger du har fått, finns det någon bild som vi kan identifiera i så fall? Samma sak gäller dessa “larver” jag antar dock att du syftar på maskar. Glöm inte bort att fiskar ger sig på räkor, speciellt räklingar. Mitt råd till dig är att inte ha fiskar i karet då dem inte åtgärdar problemet utan bara håller antalet tillfälligt nere. Det finns en riktigt bra produkt mot maskar på EBi-Shop som har väldigt bra omdömen och det utrotar allt under några dagar.

Använder du något slag av gödning till mossan? Hur länge har du belysningen på? Eftersom du bytt belysning tror jag att det kan ha att göra med den. Jag är inte så duktig när det gäller den delen men jag vet att viss belysning är bättre för alger som egentligen är bra för oss som har räkor, svåra är dock att få rätt sort av alger… =)

Det låter som en väldigt stark belysning !Du kan minska belysnings tiden och/eller skaffa mera snabbväxande växter som konkurrerar ut algerna.Posthorns snäcker är bra mot alger på glaset men dom äter inte tråd alger eller tofs alger.

Om det är trådalger du fått, så i med flytväxter som täcker ytan. Då dämpas trådalgerna och inom en månad är de i princip borta. Sedan kan du successivt ta bort flytväxterna och samtidigt dra ner lite på ljuset.

Ang maskarna har vi NO-Planaria på ebishop. Även Salvina natans har vi som är en bra flytväxt i räkkaret

Kan ju vara idé att lägga upp en bild på karet med, jag har ledbelysning jag med och lite trådalger men det stör inte, jag tar bara bort algerna vart efter i de karen:)

Är det trådalger du har så gillar det om filtret står på hög cirkulation.

Tack för tipset allihop.

föredrar helst att inte köra in ämnen i karet då värdena ser rätt ut, därmed ser jag helst att jag får i något levande som jag efter ett tag kan lägga i fisk-karet…

bifogat finner ni 3 bilder.
bild 1 är på själva karet (har precis införskaffat ett gäng posthorn som jag hoppades skulle hjälpa mig med algerna)

Bild2 är belysningen under dagen

Bild3 är nattbelysningen

Jag har på dagbelysningen ca 10-12 timmar om dagen (ibland längre), övrig tid är nattbelysningen igång.

Jag är medveten om att de fyra fiskarna kan få i sig räkynglen, och på så sätt hämma tillväxten något, men hoppas samtidigt att de kan få med sig några maskar också.

@Janne Johansson, tack för tipset, men stör inte NO-Planaria även posthornsnäckorna? tar räkorna skada av NO-Planaria?

PS. ni får ursäkta bilderna, togs väldigt snabbt och med mobilen, därmed lite dåliga, belysningen är dovt blå under natten och väldigt ljus på dagen

Tack för all hjälp.

Där har vi källan till problemet, är medveten om att du vill ha tänt i karet länge så att du kan kika på dem. Jag brukar själv ha svårt för att släcka… =)

Det du behöver göra är följande:

*Trappa ned belysningstid till 8h/dag (nattbelysningen göder algerna eftersom de kan ta upp ljus 24h om dygnet).

*Mekaniskt ta bort algerna försiktigt.

*Skaffa snabbväxande flytväxter som drar näring.

*Beställa hem NO-planaria och följa instruktionerna (medlet är biologiskt det kommer ge skada åt dina snäckor men räkorna kommer inte ens märka av det).

Sedan en rejäl skopa tålamod vänta ut det för det kommer fixa sig med tiden. Plocka bort fiskarna du har inget behov av dem ifall du gör som ovanstående de stressar bara dina räkor.

@ShrimpKing: Tack för feedbacken.
hmm jag misstänkte att belysningen kunde vara ett problem…

Skulle det fungera om jag använde en sådan:
http://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-2-pack-mini/Pr365035000
om jag har belysning (dagsbelysning) mellan 16-23? detta med tanke på att det ändå är ljust i huset innan 16, eller bör jag ha släckt vid 20 tiden för att följa dygnsrytmen?

Jag ska se till och ta bort fiskarna OMG om de ändå inte gör någon nytta…

Ang NO-planaria, hur länge ska jag ha snäckorna borta från karet efter att behandlingen startats? när kan jag ha tillbaks dessa i karet?

Har du tips på fina flytväxter?

Du skriver Tålamod…
hur mycket tålamod? hur lång tid skulle du uppskatta att det tar att bli fri från maskarna och algerna innan jag ger upp?

Sätt belysningen på dagtid och undvik den blå nattbelysningen, jag använder kopplingsur till mina kar men har tänt 10 timmar samt släcker belysningen ett par timmar mitt på dagen, ingen belysning på natten.
Dom där kopplingsuren ska jag nog inköpa ett gäng av jag har dom där manuella i 3-pack men dom är inte särskilt bra de brukar paja efter en tid:)

Behövs det verkligen flyttas några snäckor under tiden man utrotar maskar?, det har aldrig jag gjort.

Sådärja…

Detta har jag nu gjort:

• Tagit bort fiskarna från räkkaret
  • Köpt en timer.
  • Reduserat belysningstiden till 8h/dag.
  • Tagit bort “månbelysningen” under kvällstid.
  • Köpt in ca 20 st posthorn snäckor.
  • Mekaniskat avlägsnat större delen av algerna.
  • Vänt upp och ner på roten som varit algtäckt.
  • Beställt “Salvina natans” från ebiship.se på rekomendation av Janne Johansson.
  • Beställt “No-Planaria” från Ebishop.se på rekomendation från er på tråden.

Nu gäller det att ha is i magen och hoppas på att jag kan bli kvitt med mitt problem.:roll:

Tack för all tips ni bidragit till.:thumbs:

Du kommer vara av med algerna på en månad :slight_smile:

Hej,

Nu har jag haft min tredje och sista No-planaria behandling av mitt kar…
De stora maskarna har försvunnit, tack och log, däremot ser jag fortfarande små flytande saker i karet, det är alltså knappt ½mm kryp i vattnet som flyter omkring, dessa kan jag i.o.f.s leva med så länge dessa hålls i schakt…

nu till frågan…
Hur lång tid efter sista behandligen av No-planeria ska jag genomföra vattenbyte? hur lång tid ska det gå och hur mkt byte ska jag nu göra.

tacksam över svar.

bump…

Äter inte amanos alger?

Amanos ska äta alger, men dessvärre var det inget allternativ då jag inte vill ha andra räksorter i denna kar, utan vill enbart ha tigerräkor…

FÖ är Amanos otroligt livliga och då jag inte har någon täckglas ville jag inte ha amano då risken är stor att den ändå hamnar utanför karet.

Nu var ju frågan iofs när i tiden man ska göra vattenbyte efter NO-planaria behandligen.

Jag har 3 amonos ihop med mina då jag hade problem med såkallade trådalger innan. Dom löste de rätt lätt och jag har inget lock på mitt och dom har aldrig hoppat ur. Vill man flytta dom är det bara och göra det. Dock behöver du ju mer än ett akvarium om så skulle vara fallet Navid.