Nu har jag testat med ett tjockt lager av [LEFT]Salvinia natans men inte fasen funkar det inte algerna växer lika bra ändå i 2 av mina kar och nu vill jag baske mej bli av med eländet, så flytväxter i massor funkar inte, någon som har ett bättre förslag att testa:)?
[/LEFT]
Vad är det för alger då? Har du inga algätare? Mina Otocinclus håller mitt minsta kar skinande rent. (Har hjälp av ett par pytte-Ancistrus också).
(Nu tog jag in snäckor igår också men de verkar inte ha gjort någon större skillnad på ett dygn i det karet jag testat endast snäckor)
Jag har haft stora algproblem med mitt Axie-kar men att begränsa mängden direkt solljus, ha LED-ljus och att tvätta växterna rejält ibland har gjort jätteskillnad. Och att ha så pass svalt vatten som invånarna funkar med (Har lägre temp i det stora eftersom Axolotl trivs i svalt vatten). Nu slängde jag in en näve snäckor igår också för att kanske få bukt med resten. Kan tyvärr inte ha algätare i det karet eftersom Axolotlarna hade ätit upp dem direkt.
Algmagneter is the shit också :PVar skeptisk men skaffade en och jag tycker att de är bra.
Hur länge har du belysning tänd på akvariet?
Det är en paus på 2 timmar under dagen då det är släckt och jag är van gammal akvarist det mesta är trådalger tog upp en massa från ena karet igår med tandborste fyllde nog 2 decilitermått ungefär, sen finns det tofsalger men dom bryr jag mej inte så mycket om.
Har inga kar som står i något solljus heller det har jag aldrig haft har hållit på med akvarium i 52 år nu:)
Funderar på om man skulle testa något ekologiskt algmedel.
http://www.wexthuset.com/ohyra-skadegorare/naturlig-ekologisk-bekampning/algstopp-akvarium-p1
Jag hade massa problem med trådalger innan när ja hade mossbollar i mina akvarium. Jag tog bort bollarna och minskade tiden tänt till 7 timmar/ dag. De hjälpte för mig. Alternativt att du slänger ner ett 10 tal amanoräkor för att algerna ska försvinna snabbare(beroende på vad det är för alger). Kanske skall tänka på att kanske även starta om akvariet helt tömma ur allt rengöra allt sen starta igång det igen. Få bort allt som har med alger att göra sedan köra på mindre tid tänt. Sen minska pumpen lite. Så de inte är förhögt flöde ut detta har ja även märkt ihop med mycket ljus skapar trådalger snabbt. Finns många sätt men gödning är nog de sista ja hade gjort i ditt fall:)
// Linus
Flödet från pumpen står på minimum redan det går inte att minska mera och det för fiskarnas skull som vill ha mera stilla vatten.
Akvariet är omstartat men det hjälpte inte heller, jag bytte ut sanden till akadama då, ljustiden ligger nog på ca 7 timmar redan som allt.
Massor av flytväxter gör ingen nytta det testade jag nu då det skulle vara bra med snabbväxande sådana.
Medlet i länken är ingen gödning.
Som det är nu så konkurrerar algerna och växterna om bråkdelen av gödning som finns i karet.
Ammoniumspiken du har eller har haft (troligen p.g.a omstarten) har gett dina alger en kick i rätt (fel för dig då) riktning eftersom alger kan leva på mycket lägre näringsnivåer än vad växter kan. Algerna gillar med oregelbunden skötsel som gör att karet blir ostabilt.
MED gödning så kan växterna konkurrera ut algerna. Alla andra preparat rekommenderar jag INTE.
Nu vet jag att du inte gillar PMDD, men det är ändå mitt råd till dig om du har räkor som klarar det.
Har du kollat om du har nån spik nu?
Finns ingen nitritspik eller något testerna är perfekta, jag tror det är ledbelysningen jag har som är boven här men helt 100 är jag inte.
Nää jag gillar inte PMDD för när jag använde det så hade jag ännu mer problem med alger än nu, använder hellre mitt gamla beprövade era Florena jag;)
Funderar på att köpa annan belysning till dessa 2 karen.
Det är inte ditt ljus, det är mer troligt en ammoniumspik som orsakat ditt algproblem. Det är aldrig ljusets fel till alger, men det kan vara en utlösande faktor men då pratar vi t.e.x GW och inte trådalger. Eftersom du inte tillför järn (för mycket järn gillar trådalgerna med) i ditt kar så måste det därför vara en ammoniumspik du haft.
Att du hade mer problem med PMDD tyder på att du gör/har något fel med ditt kar, för PMDD ger dig inte alger, tvärtom som jag skrev ovan.
Har du använt Sera Florena i detta kar?
Som jag har fått lära mig ska man inte sätta på och stänga av belysningen utan låta den ha naturliga cykler, då det kan störa växterna - och då även algerna - och orsaka blomningar. (Och att inte ha den tänd för länge såklart).
När jag sänkte temperaturen i karet och bytte ut till LED-lampor, försvann större delen av algerna jag hade. Ett visst mått finns kvar, vilket jag skyller på mina lampor som är för varma i ljuset. Vissa spektrum av ljus gynnar just algers tillväxt medan växterna inte tillgodogör sig det lika bra. Har försökt sätta mig in i det lite men inte riktigt orkat (vilket gör att jag väl får skylla mig själv
)
Så jag borde egentligen se till att hitta bra belysning i rätt ljus.
Just trådalger har jag inte haft mycket av men det jag haft, har samtliga hängt fast på just Anubias-arterna, inte ett strå på någon annan växt.
Undrar varför?
Jag personligen varken vill eller kan hälla någon slags medel alls i min tank (Axolotl tål INGENTING kemiskt och är väldigt känsliga mot allt skit eftersom de tar upp allt via huden) men generellt sett vill jag väl ändå påstå att “naturliga” sätt att få bort dem är det vettigaste om det funkar.
Jag har fått bort cyanobakterier, kiselalger och brunalger framgångsrikt men just trådalger vete fan - jag slängde växterna de satt på och sen slapp jag det :S
Googlar du på trådalger och letar efter information är något som dyker upp i de flesta diskussioner 1) Syresättning, 2) cirkulation, 3) Vilka växter du väljer att ha i karet. (Och då givetvis om invånarna och matningen vilket du anser är uteslutet som anledning, du får kanske kika på de andra faktorerna mer. Kanske är cirkulationen för kass i karet då? Och att det i samverkan med en eller flera andra orsaker har skapat problemet?)
Bara för att flika in vad gäller Marimobollar, som någon annan nämnde så älskar jag mina. De har aldrig medfört några problem med alger och de underbara små bollarna samlar upp allt skit och smuts och skräp åt mig
Jag har sett att många klagar om detta - de kanske har “fejkvarianten”?
Ingen jag känner som har riktiga Marimo, har problem.
Stämmer inte. GW orsakas av ammoniumspikar (som ofta tillkommer p.g.a utebliven eller minimal cirkulation) men kan triggas av för högt ljus. Men inte att man har en paus av ljuset.
Däremot tycker jag inte det är en bra ide’ att pausa ljuset mitt på dan ändå men det är en annan diskussion.
Vissa spektrum av ljus gynnar just algers tillväxt medan växterna inte tillgodogör sig det lika bra. Har försökt sätta mig in i det lite men inte riktigt orkat (vilket gör att jag väl får skylla mig själv
)
Så jag borde egentligen se till att hitta bra belysning i rätt ljus.
Visst stämmer det där, men det är inte ljuset som från början sett till att du har fått algerna. Framförallt Gro-lux röret främjar alger mer än växterna, men har du inga alger så får du inga utav de rören om du inte har någon obalans i karet som triggar igång dom.
Jag personligen varken vill eller kan hälla någon slags medel alls i min tank (Axolotl tål INGENTING kemiskt och är väldigt känsliga mot allt skit eftersom de tar upp allt via huden) men generellt sett vill jag väl ändå påstå att “naturliga” sätt att få bort dem är det vettigaste om det funkar.
Precis, det är bättre att eliminera orsaken och sedan successivt konkurrera ut algerna med rätt skötsel och gynna sina växter istället.
Googlar du på trådalger och letar efter information är något som dyker upp i de flesta diskussioner 1) Syresättning, 2) cirkulation, 3) Vilka växter du väljer att ha i karet.
Glöm nu inte järnet!
Men bra filtrering och bra cirkulation är alltid grundläggande för ett fungerande och balanserat kar.
Man kan missköta mycket (även om man inte skall det) om man har väl tilltagen filtermedia och överdimensionerad cirkulation. Men dålig cirkulation och media i form av endast en pytteliten svamp som kanske sköljs ur för mycket eller för litet ger dig ett mycket känsligt kar för ammoniumspikar.
Glömde på denna.
Du kan inte mäta NH3 och NH4 med ett NO2 test-kit.
Nitrit mäter du först på 14:e dagen efter händelsen och ammonium redan dag 2-7.
Och har du fått till balansen någorlunda efter spiken och karet inte är nystartat så är det inte säkert att du får nått utslag på NO2 testet alls.
Förstår du nu hur det funkar?
Har du fått alger, så var i stort sätt säker på att du har haft en ammoniumspik.
Leta felet, åtgärda det, och gör inte om det, låt sen växterna konkurrera ut dina alger.
Gör det i den ordningen och inte tvärtom.
Haha - jag tog inte med det eftersom Peckoltia inte tillförde järn ![]()
(Inte för att jag vet ett skvatt om järn och dess påverkan på förekomsten av trådalger men jag läste det när jag googlade).
Och jovisst har du rätt - bara ljus kan ju inte skapa algerna, bara hjälpa det på traven.
När det blir för mycket alger så tänker man ju på övermättat kar men Peckoltia säger ju att vattenvärdena är bra?
Hur förklarar man det?
Redigering: Du svarade på vad jag undrade innan mitt inlägg och då insåg jag att Peckoltia skrivit nitrit.
Hade varit intressant att mäta syresättningen och bakteriekultursmängden i hennes kar, för det är där jag tror det fallerar.
Nitrathalten är även den aceptabel, jag har inga problem med alger i andra kar där jag har lysrör bara de med led som inte är led gjorda för akvarium,
Jag har akadama i botten och den är som soil fast grövre.
Att det finns alger bryr jag mej normalt inte så mycket om när de håller sej på en aceptabel nivå för då ser det bara naturligt ut, men när det blir för mycket så är det en annan sak.
I det ena karet har jag ett Eheim hörnfilter det går inte att ställa flödet på dessa, i det andra karet har jag ett bottenfilter som drivs med ett AuqaEl pumphuvud, båda karen har hemagjord ledbelysning, det är därför jag tror det kan ha med belysningen att göra.
Jag har haft massor av snabbväxande flytväxter i båda karen utan att det hjälpt ett skvatt.