Al-kottar

Jag har sett att en del stoppar ner alkottar i sina kar. Varför? Fyller de någon funktion eller är det bara som dekoration?

Alkottar färgar vattnet (humusämnen) och gör det surare/sänker pH/KH. Hur mycket effekt de ger är olika beroende på hur urlakade de är när man plockar dem. De kan också användas som antimögelmedel vid fiskodling, till fisk vars rom är känslig för andra medel. Vill man använda alkottar så ska de vara helt bruna, aldrig någon grönt kvar i dem.

Hilsen,

/P

Jag har det.
Stoppat ner i filtret…Men passa på…
Värdena förändras helt olika beroende på kottarna…precis som Patrik skriver…

Har tre kar. Ena karet med 7 kottar, andra med 4 och tredje med 12…

Kommer ner till 6,5 -7 i ph med detta…och viss färgning av vattnet…

Men det är ok för mig…har löv oxå i och rötter…så jag tycker att vattnets färg endast stärker intrycket av naturlig biotop…

Så mitt råd är att börja med några kottar…låt ligga en tid…och sedan fylla på med mer så att du håller koll på värdena…
Mina kar är på 30 liter…

Lycka till…

jag tycker de färgar vattnet lite VÄL mycket :? vill hellre ha klart vatten i mina kar :wink: smaken e som baken ^-^

Vatten med en svag teförg är snyggt och det är också klart inte grummligt, du menar väl ofärgat vatten?

ja det är te färgen jag menar att jag inte gillar :wink:

Nä, just det… vill man ha annan färg på vattnet, sätter man ett filter på kameran…:wink:

Och det finns ju många sätt att sänka PH utan att ändra färgen på vattnet.
Däremot får man ju säga att det är ett billigt och miljöriktigt sätt att göra det på.

Roligt att du (PatrikMalmo) nämner det med antimögel…
Kan ju ha lite olika för/nackdelar i ett akvarium…

De verkar ha en slags “antiseptisk” verkan, men det har en hel del löv också. Många nämner ju att ketapang-bladen har samma effekt. Skulle inte förvåna mig om både bok- och eklöv funkar likadant. Vet inte om det är olika garvsyror som gör det, vore kul att få veta mer om.

Hilsen,

/P

jo eklöv verkar ge samma effekt. men man får använda så mycket mer av dom för effekt :roll:

Sen finns det ju Pilen som har ett ämne som hämmar huvudvärk… (smärtlindring)…

jaså!? tror Frank e lite shaman :lol:

Ha,ha,ha… nädå, men tänkte mer på att den kan ju finnas med som snapskrydda…
Då den ju har en mildrade effekt på dagen efterproblem…:wink: