Efter ett tips från NULL så kikade jag igenom denna sammanställda lista om våra mossor så hittade jag faktist flera sorter som säljs i utlänska auktioner (Ebay och AquaBid) och som finns i Sverige.
Mossornas Vänner är ju ganska anrik så varför inte kontakta någon kontaktperson där och sedan göra gemensam sak. Kan ju vara helt OK med en guide som kan mossor bättre än räkor
Varför skulle det kosta mer att hitta nåt här än att köpa i utlandet? Har vart och ismetat ett antal gånger nu i vinter och ett flertal gånger har jag fått upp mossa. Provade att stoppa en bit i akvariumet, men den dog efter en kort tid pga av temperatursskillnaderna. Hittils har jag upptäckt tre olika sorter. När det börjar bli lite varmare ska jag göra ett nytt försök.
Håller med dig och framförallt så är det väl kuligare och nyttigare att gå ut i naturen istället för till posten
Finns det någon i Borås eller dess närhet skulle vara kul å träffas samtidigt som vi går på “mossjakt”
Har fått tips vart jag kan hitta Fissidens fontanus, de fanns tydligen gott om ställen nära mig. Personen som tipsade mig hade en riktigt stor bit själv i ett akvarium.
Ett litet expriment jag startade igår… Var ute och promenerade i det gröna och tänkte jag skulle testa hur Amblystegium serpens skulle klara sig.
Hoppet från ca 10 grader och ett boende på en sten, till 28 gradigt akvarieboende skulle troligtvis vara för drastiskt så jag gjorde följande:
Burk 1: En skvätt akvarievatten och tussen fastknuten på en sten. Plastfolie som lock och byttan placerad i ett fönster med förmiddagssol.
Burk 2: Likamycket akvarievatten, några skvättar pmdd och nån halvliter kranvatten. Plus en syresten för att få lite fart på vattnet. Plastfolie över och placerat i ett fönster med eftermiddagssol.
Hoppets låga brinner åtminstone fortfarande i mina glassbyttor
Vet inte hur lång tid det tar för mossan att bli brun om den inte trivdes, men fortfarande är båda byttornas innehåll gröna och trevliga. Exprimentet är nu inne på sin fjärde dag… -otålig-