Aktivitet?

Är det någon mer än jag som märkt av detta?

När jag innan hade endast CB och CR så märkte viss aktivitet i karet…’

När jag sedan kompletterade mina kar med Cherry och Rainbow märker jag stor skillnad i aktivitet…

Fråga 1 Kan det vara så att de olika sorterna är olika aktiva…tex Cherry och Rainbow simmar mycket mer…

Eller är detta bara en illusion då jag har fått ett större antal räkor och “tycker” att de rör sig mer…

Fråga två…någon som märkt vid vilket antal det blir för mycket…med tanke på stressfaktor och vid ja på denna fråga …hur ter sig stressen???

Tankar någon? :smiley:

Jag har ingen aning, men mina Amanoräkor far omkring som små “kuttaperkabollar” dom är oerhört aktiva och är sällan stilla på en plats någon längre stund.
Mina CR är inte riktigt lika aktiva men de har sin aktivitetsnivå :smiley: :smiley: !!!

Det som en väldigt kunnig räkodlare (Roland Blankenhaus) talade om för mig för ett par år sedan var.

Blanda aldrig olika sorters räkor

“Den ena arten kommer stressa den andra, även om de inte dör ut så kommer den ena arten alltid att vara underlägsen och producera sämre”.

Det här rådet har jag alltid följt med bra resultat så någon egen erfarenhet av att blanda räksorter har jag inte. Tyckte bara det lät ganska självklart i ett litet akvarium där räkorna har olika krav/beteende.

Dina erfarenheter stämmer säkert, då det inte riktigt råder balans i karet och att de då simmar mer än vanligt.

Ang fråga 2 Jag har inte märkt att räkorna blir mer stressade när man har många i karet, däremot får man ha mer koll så inte nitrat/nitrit nivån sticker i höjden.

Det som en väldigt kunnig räkodlare (Roland Blankenhaus) talade om för mig för ett par år sedan var.

Blanda aldrig olika sorters räkor

“Den ena arten kommer stressa den andra, även om de inte dör ut så kommer den ena arten alltid att vara underlägsen och producera sämre”.

Det här rådet har jag alltid följt med bra resultat så någon egen erfarenhet av att blanda räksorter har jag inte. Tyckte bara det lät ganska självklart i ett litet akvarium där räkorna har olika krav/beteende.

Dina erfarenheter stämmer säkert, då det inte riktigt råder balans i karet och att de då simmar mer än vanligt.

Ang fråga 2 Jag har inte märkt att räkorna blir mer stressade när man har många i karet, däremot får man ha mer koll så inte nitrat/nitrit nivån sticker i höjden.[/quote]

Jag tror också att det är så, för jag har några låggraderade CR i samma kar som Amanoräkorna och dessa CR är inte lika aktiva som de högre graderade som går i ett eget kar. Mina Amanoräkor simar mycket från ett ställe till ett annat ställe, dom fungerar defentivt inte som CR som mest går omkring även om dom också simmar ibland.
I naturen tror jag inte att olika arter av räkor lever tillsammans, utan jag tror, eller är helt säker på att varje art lever för sej :smiley: !!!

Jo jag har själv haft de funderingarna och har flyttat dem…
Men jag kan fortfarande märka skillnad i aktivitet…Tycker oxå personligen att man skall eftersträva att skapa olika biotoper för alla arterna…

Och precis som du sa Räkmackan…man är ju rädd för att de ska bli för många och att nitrat/nitrit sticker i höjden…

Tack för input… :thumbs: