Has anyone tried putting akadama/shrimp soil as part of the filtermedium in an yttrefilter to get the waterchemistry adjusted for räkor ? I don’t want soil in the whole aquarium (don’tt hink my gabun would like that), just want to adjust the waterchemistry a little bit.
Kan inte vattenvärdena svänga väldigt på torv eller dyligt? Skall man byta ut den regelbundet då eller? Kan ju bli rätt dyrt och gå åt en del om man vill vara säker på att den inte urlakas och svänger i vattenvärden…??
Shrimpsoil och Akadama vet man ju håller konstanta bra vattenvärden… Jag tyckte det lät som en god ide om det funkar praktiskt… Men jag är ingen expert på området.
Skulle nog tro att det kan fungera med en soil i filtret faktiskt, men den lär lakas ur rätt fort då vattenflödet blir rätt stort på en såpass liten volym soil.
Jo, det kan svänga rätt bra med torv, beror på vilken kvalitet på torven det är. Man får testa och se, all torv är inte lämplig. Samtidigt, man får svängningar med soil också. Använd båda med förnuft.
Soil and sand. Nice idea. I think I will give that a try. Will any normal fiberduk do ? I ordered some shrimp soil now. Next week all the things I ordered should arrive and then I can start setting up my new 200l tank. I will experiment a bit (without räkor), also ordered some Peat/torf pellets for the filter.
From what I see in my other tanks, my KH and GH are sinking a bit with time (KH 8° down to 6° in 8 weeks, GH 11° to 8° in 8 weeks). PH is staying at around 7,5 all the time. Maybe with oak leaves and torf I will get the PH down further without the need for soil.
Jag har inte provat olika fiberdukar, vi har en på jobb som är ganska tunn och den tänker jag köra när jag får tag i mer soil. Kan inte tänka mej den skulle inehålla något farligt, fast jag provar förstås med lite billigare räkor först några veckor ifall att.
Hej Patrik! (JenL: ursäkta att jag kapar tråden lite :oops: )
När du pratar om svängningar med shrimp soil menar du vid vattenbyten eller på sikt när soilen lakas ur?
Jag har gjort ett avkok på alkottar/mandelblad - riktigt koncentrerat.
Jag tillsätter detta dagen innan vb i en hink då har det nya vattnet samma eller aningen högre ph (vill inte ha så färgat vatten) än det i burken. Jag får för mig att ph ligger mer stabilt då. Hittills fungerar det (tredje vb). Ser du nån fara med detta? Det enda jag kan komma på är att ph skulle droppa ändå mer helt plötsligt - mäter mycket nu. Vattenkemi är inte min starka sida.
Innan jag hade soilen gick denna metod dåligt då ph svängde mycket mellan vb. Nu tycks soilen stabilisera vattnet. Med bara soil och orginal vatten låg ph på 7 men vid vb med vatten på 7,7-7-9 (uppskattning - tetra dropptest) så höjdes det för att successivt sjunka till 7 igen. Efter mitt survattentillägg ligger ph i burken på 6,6-6,9 (samma uppskattning på färgen på testet) och här verkar det ligga stabilt - utbytesvattnet har cirka 7 i ph. Har egen brun med filter på för minska järnet i vattnet.
Jag menar svängningar vid vb - beroende på kranvattnets värden så går pH upp vid vb och sjunker till nästa vb. Hastighet beroende på torvens/soilens förmåga till sänkning.
Avkoket och ffa att förbereda vattnet innan byte tror jag mycket på, låter vettigt. Ser ingen större fara med det. Hålla koll på KH är det viktiga, ligger det på minst tre är risken för pH-dipp försumbar.
Jag provade svart fiberduk en sån som man har för marktäckning vid odlingar och den gjorde jag lekmaterial av dvs att det skulle påminna om växter till mina koi för många år sedan och det jag märkte ganska snabbt var att det kom en petrolium doft ifrån vattnet så jag tog bort den ganska kvickt den hette agryl om jag minns rätt bara som lite input behöver ju inte bli samma med din väv .
Ett alternativ kan ju vara biltemas myggnät http://www3.biltema.se/Fritid/Tradgard/ … g/Myggnat/ den har jag haft till koien tidigare å inte sett några biverkningar av har den även mellan bottenfilter och sanden i 2 räkakvarium men kan ju inte garantera något då jag bara haft den i räkakvariumet i nån månad .
mvh/bjorsa