Åka bort, sliten endlers hona + yngel (lite frågor, igen ;))

Ska åka bort till Tyskland nu fredag - måndag. Jag har två små nyfödda endlers yngel i en yngelkasse, vad tror ni om deras överlevnadschanser i akvariet (63, 5 kilfläcksrasboror, 5 galax danios, 4 vuxna endlers, 10 pygmé corys, mycket växter och mossa) motsvarande i yngelkassen? Tänker att det kanske finns fler saker för dom att äta om dom är utsläppta, större risk att dom blir mat också iof? Vad tror ni?

Sen har jag en endlers hona som ser väldigt sliten ut på ena gälen, det typ sticker ut lite där. Hon är dessutom höggravid så hon ser väldigt stressad ut. Det ser inte bra ut och jag skulle väl helst egentligen starta upp ett 20l som hon får gå i, dock har jag ingen doppvärmare som fungerar till det och tänkte ha det nedsläckt så det blir nog ganska kallt medan jag är borta. Tänker att det kanske blir stressigt för den andra honan att vara ensam med två hanar också, vad tror ni?

Tacksam för lite tips! :slight_smile:

Be nån granne mata fiskarna, en släkting kanske? … du har väl ingen foder-automat antar jag.
Ingen erfarenhet utav weekendfoder, men det vore kanske ett alternativ i yngelkassen. Läs på lite om det :slight_smile:

Har du inga små lagoma bitar av rötter med alger på du kan lägga i yngelkassen?, jag har så till mina Altolamprologus compressicepsyngel och de går och plockar i det med även om de äter artemia och micromask:)!

Jag har tyvärr ingen granne eller så i närheten som jag litar på med fiskmat, det blir tre dar utan mat (kommer hem typ lunch på måndagen) så tänkte att det säkert var okej ändå?

Peckoltia - du är smart du! Det har jag ju några stycken att ta av, har även någon långhårig grön alg som är lätt att ta lite av, det kanske funkar! :slight_smile: Har dom hellre kvar i yngelkassen men vill ju inte komma hem och hitta dom döda liksom. :confused: Ska dosa dom ordentligt med artemia innan jag åker

De klarar lätt 3 dagar utan mat så länge de inte är nyfödda, då vågar jag inte lova något men jag tror att de klarar det i alla fall.

Tror tyvärr de kom i natt eller igår, så det är därför jag är lite orolig. :confused: Men funderar ändå på att ta chansen, tror de ganska fort blir uppätna annars, de första dagarna iaf. Hm.

Angående endlers honan: Det är något rosa som sticker ut vid gälen (del av gälen?) och under hakan på henne är det något blodrött som sticker fram. Jag kommer att ta bort henne från karet nu men frågan är om det är bättre att avliva henne innan jag åker? Det ser riktigt otäckt ut, speciellt eftersom att hon dessutom är höggravid. :confused: Vet inte riktigt hur jag ska göra.

…och där dog hon. :confused: Vet inte om jag borde köpa en ny innan jag åker bort, dom två hannarna jag har är ganska på den ensamma honan. Hon är relativt kaxig men ändå. Suck.

Det låter som mask… Skulle inte köpa nya fiskar förens du vet vad det är.
Minns inte vad masken heter, men den har varit uppe för diskussion på guppy forumet.
Är det den mask jag tror så kan det vara kört för dina fiskar…
Men ska du till Tyskland kan du säkert få tag på nåt mirakelmedel! ;0)

Okej, något tips på vart jag kan börja leta? Känns ju inte så förhoppningsfullt. :confused: Såg ingen mask eller så, men hon var ju väldigt liten också. Och flyger ju så vet inte om jag kan ta med mig något mirakelmedel hem, alla andra ser friska och fina ut än så länge i alla fall. Fast kanske kommer hem till död-fisk-soppa. Alltid är det nåt. :scratch:

Den ser inte ut som en mask, utan som långa trådar ur rumpa och gälar bla.
Kolla guppyforumet, tror det var Micke som drabbades av den i nåt kar.

Ah, jag lyckades inte hitta till forumet förut. :oops: Men det är det i din signatur, eller hur? Pinsamt!

Ja, det såg inte ut som långa trådar utan mer lite som om den hade blivit biten och så, håller tummarna för att det inte är något farligt men ska se till att läsa. Tack för tipset! :slight_smile: Bra med en guppyfantast på forumet.

ETA: Det “roliga” är att jag har så fruktansvärt mycket att göra med skolan för att hinna klart innan resan att jag får ta min korta lunchrast att läsa på om fisk-mask. Mmmm-mm!

Jag håller nog med mollsan, jag skulle inte heller köpa någon ny fisk förens jag vet vad det är hon har, jag har också guppysar och är medlem i SGS:)!
Jag har inte mina yngel i yngelkasse mer än just vid födseln, jag flyttar dem till en iordningställd godisburk ganska snart efter att dom sett dagens ljus:)
Jag har mina compressicepsyngel i yngelkasse i karet, men det är för att de är känsliga för att flytta till nytt vatten:)

Guppyn äter ju rätt mycket alger så de små får i sej vad de behöver av en algig liten rotbit under din frånvaro:)

Nej, inget mer i karet tills jag är hemma. :wink: Om ens då. Får se hur dom klarar sig annars får hon nog vara ensam hona tills ynglena är större och kanske får en hona på dom. Håller tummarna för att dom andra fiskarna är OK och att det bara var ett dåligt exemplar.

Jag håller tummarna jag med att det bara var denna hona:)
Jag har vanliga guppyn fast hannarna är rosa i kroppen, färgen kallas Pink Platinum, dom är jättefina, sen har jag något slags vilguppy också i ett kar:D!
Jag har en ca 20 yngel av mina Pink Platinum nu, men honorna vet jag inte vad de är mer än att de är blonda med rödorange stjärtfena, ska bli intressant att få se dessa yngel växa upp:D!

Jag är väldigt förtjust i mina endlers, riktigt fina exempler jag fick tag på! :slight_smile: Synd på honan bara, hon hade lite blått skimmer som var fint. Jättekul med alla dessa olika färgmöjligheter som finns med “vanliga” guppys, och häftigt med de olika sorterna. Dock tror jag aldrig jag kommer köpa “vanliga” guppys från butik, dom jag såg när jag letade efter endlers såg fruktansvärda ut. Får bli från privata uppfödare isåfall.

Har du bilder? :smiley:

man får passa på de dagar de får leverans annars… Och sen ska det finnas en som odlar till butiker någonstans i kolmården, så kolla om någon av butikerna tar från honom, tror han kallas “Fisk Åke” :hehe:

Annars är det bara att höra av sig till någon guppy-galning om du söker något speciellt… vi börjar bli ganska många!
Peckoltia har bilder på sina Pink Platinum på guppyforumet också! :beg:

Jag ska försöka ta några bättre bilder men karet står fortfarande för lågt för att fota utan att få ont i nacken, men jag har troligen en dumpad byrå och då kan jag flytta på krabbkaret så jag slipper ha det i golvnivå:D!

Hemma igen, peppar peppar ta i träd, det verkar okej.