Upptäckte massor av äggsäckar från mina rosa äppel när jag skulle tömma karet. Nu undrar jag hur länge det dröjer innan de kläcks? vill ju ge de en chans innan jag plockar ner dem. Undrar oxå varför de som kläckts inte klarar sig? ger snäckorna algtabletter (Green algae Wafers) och gröna ärtor och morötter.
En helt underbar sida bara om äppelsnäckor skickar jag med så du kan läsa lite mera själv.
http://www.applesnail.net/
Det tar 2-4 veckor innan de kläcks, de blir mörka som om de möglar precis innan.
Tänk på att endast 1 kan innehålla många , så fundera över hur många du vill ha kvar… dock är inte alla befruktade…
De klara inte sig under vatten en längre stund, fast jag har tappat i karet o tagit upp direkt o de kläktes.
När de är små o nya är de ett litet mellanmål för en del fiskar.
Ska de leta mat i ett stort kar så hinner de kanske inte hitta maten innan de ska upp igen o få luft…
Så har du ett mindre är det att föredra.
Då jag hade yngel hade jag ett 40L endast till dem.
Om karet är stort så har snäcklingarna lång väg till maten, det kan vara en orsak till att de inte klarar sej, sen när de kläcks där de hänger så har naturen en naturlig gallring det blir alltså bara de starkaste som klarar sej, jag låter de kläckas naturligt men då blir det inte så många som klarar sej. Jag tycker personligen det är bästa sättet och så blir det inte flera hundra snäcklingar, du har ju flera kokonger som hänger och då kan det bli långt över 1000 snäcklingar och det kan bli svårt att sälja alla dessa.
Låt du kokongerna hänga, när de kläcks har att göra med när snäckan lade kokongen, du ser på färgskiftning när det börjar närma sej kläckning den får då en gråaktig färg:D!!
hade en massa små ett tag, men då förstår jag varför de inte klarade sig. har nu ytterst lite vatten i kare ca 15-20cm . Tack för svare båda. kanske ska lägga lite mat just där kokongerna hänger.
Tror inte det hjälper då de små snäcklingarna glatt drar i väg på upptäcksfärd i den stora vida världen, så de kommer att vara över allt, men det kommer att bli en del överlevare och det blir starka individer:D