64L räksoppa

Tog och slog ihop mina två små akvarium i ett 64L akvarium så det blev en riktig räksoppa utav det :slight_smile:

Körsbär, CR/CB, amano, white pearl och tiger räkor :slight_smile:

Hittade även denna räka.
Det måste väl vara än lite bättra graded tiger räka?
Ända med orange ögon iaf och det hade dom inte när jag köpte dom för några månader sedan, yngel som vuxit på sig?
Kan även ha en till med orange ögon, men inte sett den mer än en gång och då en snabbis =)

//youtu.be/QfFRRNgEHi4

Du vet väl att CR och CB korsar sig med tiger räkor? :slight_smile:

Körsbörsräkor tror jag också korsar sig med white pearl , men är inte säker :stuck_out_tongue:

är det 30 grader varmt i akvariet??

Det står till och med 30,7 grader på den där termometern:shock:, sen tror jag inte på den där räksoppan då både Amano och Körsbär är tuffa räkor som tar för sej, de kommer antagligen att konkurrera ut de andra vart efter, sen har du ju stoppat i hop räkor som korsar sej med:roll::roll:

Snygg räka du hade filmat. Det var en salig blandning men intressant om det skulle råka uppkomma något spännande av det. Lät dock en smula varmt!

Dom där digitala termometrarna visar ofta väldigt fel temperatur, det var inte länge sedan jag såg att de hängt upp en rad med Eheims digitaltermometrar och de visade en salig blandning teperaturer i samma kar, det skilde sej en 4-5 grader mellan termometrarna, så sådana ger jag inte mycket för:shock:!!!

Varför ?

Anledning till ihopslagningen var att antingen gör så eller mata Malawi fiskarna med dom och det hade jag inte hjärta till att göra.

Och blir det korsningar så får det bli vad det blir och tar de tuffare amano och körsbären över så får det bli då men än så är det lugnt i karet och alla ser ut att trivas :slight_smile:

Ska kolla tempen med annan termometer och se vad den säger.
För har legat på 28c nu och vägrar gå ner.

Och då tempen låg på nästan 31 var det 28 både ute i skuggan och inne, kylde med isklampar samtidigt.

Edit: Har satt i en annan termometer nu, och de nvisar 22.7 efter ca 20 min i karet och den andra 29.2 :woah:

Sälja brukar vara ett annat bra alternativ :thumbs:

Ja vore ju ett alternativ, men inget jag hade ork till just då :slight_smile:

Så länge man bara har räkorna för “skoj skull” och inte ska sälja vidare eller avla fram något speciellt så gör det väl inget om de korsar sig… Det är ju fortfarande räkor :slight_smile:

Och sen vart efter de äldre dör så har man tillslut ett gäng “fula” räkor och Amanosar i karet kvar, så jag ser då inte vitsen med att blanda i hop dem så här, tycker du ska sälja av dem du inte har plats med faktiskt:|

Sen har du blivit en erfarenhet rikare när det gäller termometrar, de digitala är oftast kass tyvärr!

Jag förstår hur du menar men räkorna själva behöver ju inte fara illa för att de korsar sig med räkor av andra färgvarianter. Att det troligtvis förstör de rena färgerna är väl en konsekvens som är potentiellt negativ för ägaren men det beror ju också på vad som eftersträvas. Att inte vilja sälja är väl upp till var och en.

Jag har också ett kar med blandad kompott.Gula,Alg,white pearl.å någon mer

Ja vad du än gör så sälj ingenting ifrån det karet. Vad som blandat sig där ska absolut inte ut på försäljning. Men det har du säkert förstått. :slight_smile:

Men nu kanske :wink:

Bra att passa på att sälja dem innan (! :thumbs:) de korsar sig och ingen vill ha dem.

Nej det skulle inte vara kul som köpare om man köper tigrar (tror man eftersom de ser ut som tigrar), som sen i nästa generation kläcker ur sig en konstig oren blandning.