500L - Vad för filter?

Är i valet och kvalet att skaffa en halv kubik.

Vad hade ni använt för filter till detta? Har läst någonstans att det finns filtermattor som man har lite under botten tex…som fungerar som ett stort biologiskt filter och som aldrig behöver rengöras. Kan det funka i ett så stort akvarium?

Har tänkt ha ett stim kardinaler och någon körsbär i.

Låter stort halv kubik…

kolla på Filtreringens ABC av Patrikmalmö om du har några som helst funderingar på filter eller liknande…

Han har svarat på det mesta där.

Jag tycker hans artikel var grym och den gav mig svar på det mesta… :smiley:

Lycka till…

ps. det krävs jätte, jätte många räkor i ett så stort kar för att de skall synas.

Hej ! Kanske en kombination ? Typ bottenfilter/stort innerfilter ? 1/2 kubik låter mycket…coolt :shock:

håller med skreakalle. ta ett enplattors bottenfilter och ett litet innefilter som håller bort all “smuts” så har du perfekt filtrering och en bra smutssammlare. riktigt rent och fint vatten sen :wink: men släng i minst 30 räkor annars ser du dem aldrig :mrgreen:

Enplattors bottenfilter?

Måste skrota projektet, hittar ingen bärhjälp och så blir det nog bättre med ett 100-150 liters just nu.
Till det ska jag nog köra 2 ryggsäcksfilter och bara ha körsbär i.
Helst blåa, får se om någon har till försäljning här bland annonserna sen :slight_smile:

ja till bottenfilter så har man “plattor” som man lägger i botten under gruset och filtrerar därigenom. man kan ha en eller flera “plattor” beroende på pumpstorlek karstorlek och hur mycke fiskarna skitar ner :wink:

Jag kör ett par mindre ytterfilter till mitt 400L kar, fungerar smidigt, behöver rengöra filtren ca 1ggr/år, eller, skölja ut den värsta skiten ur dem.

Jag har ett 500l akvarium med en 2 meter lång filtermatta längstbak och 5 små och en stor cirkulationspump. Tog lång tid att få balans i karet massor av brunalger men nu är det igång bra och räkorna ser ut att må prima. Tänkte skriva lite mera om det när jag får tid men det tycks aldrig ske. Har delat upp det i 5 separata delar också.

Det måste du bara berätta mer om :slight_smile:
Och lägga upp bilder på!

Mmm… here we go… jag hör till dem som väldans lite tror på filter “som aldrig rengörs” i det långa loppet. Med tiden får man problem. Mitt argument mot det är att ALLT som stoppas ned i karet även måste komma UT ur karet - om man inte kör ett äkta kretsloppskar, och det har jag hittills inte sett något normalt sötvattenskar som funkar så. Det finns i övrigt ett fåtal filter jag ser som näst intill underhållsfria, men det drar jag inte till fullo i denna tråd. Mer om det kan läsas i “Filtreringens ABC” som numera finns upplagd även här.

Hilsen,

/P

se där ja…

Kungen av filter gick in och gav lite av sin erfarenhet…

Ett fåtal människor imponerar på mig…med kunskap

Men Patrikmalmö är en av dem…trots att jag aldrig träffat personen.

:beg: Kung filter…

Ett starkt och säkert ytterfilter kanske skulle passa till ditt kar. Eventuellt kan du ha två stycken något mindre ytterfilter och rengöra ett i taget.
Det gäller att komma ihåg att man måste göra rent botten även fast man har ytterfilter och andra sorters filter om man vill ha ett akvarium med bra vatten.

CatsWhisker,
tackar!! Nu ser jag mig inte som “Kung Filter”, men iaf. Har trixat och klurat en del, det är allt. Känner flera som är vassare än mig på filtrering.

Beroende på vad man har för djur i karet kan man köra bottenfilter under hela botten, men dra cirkulationen omvänt - dvs man pumpar mycket långsamt ned vatten under botten som sedan får gå upp genom gruset. Hela grejen är att det ska gå verkligt långsamt. Går att driva det med en svag luftström alternativt en doppvärmare. På så vis kan man få en problemfri botten där även växter trivs utmärkt. Lösningen är olämplig om man har grävande fisk i karet, men till räkor och småfisk torde det fungera perfekt.

När det gäller botten har jag för övrigt uppfattningen att man ska låta bli den i största möjliga utsträckning. Den har mycket stor betydelse i akvariet, enligt mig. Att röra runt i den för mycket ger nästan alltid alger i någon form. I de flesta kar jag har finns inget bottensubstrat alls, och i de kar där det finns så rör jag den nästan aldrig. På jobbet gör jag försiktiga slamsugningar då och då, det är allt (mest för att vända gruset så det alltid ser fräscht ut).

Hilsen,

/P

Ska släppa ett par hundra körsbärsräkor i mitt 720 liters nu i mellandagarna för att se om dom överlever :smiley:
Gör dom det så åker det i en massa crystal red oxå.
Kan bli coolt med diskus och räkor :smiley:
Som tur är så finns där massa plantor så dom borde kunna gömma sig och inte bli uppätna direkt iaf.

Angående detta med filter…

Var är den bästa placeringen för utblås…
Om man har luftdrivet så åker ju bubblorna mot ytan för att spräckas…
En del placerar luftfilter så att det blir en ström på ytan…en del placerar dem ca 5 cm under ytan…vilket är bäst?

Finns det någon ritning eller förklaring om hur flödet i akvariet skall vara för att uppnå bästa resultat…

Och någonstans har jag läst att det skall vara så mycket rörelse att växterna svajar…

Är inte detta svårt att uppnå tex med ett Billifilter…

Jag har både innefilter i mina kar i kombination med syresten…(jag tycker det är snyggt med bubblor) :wink:

Beror på vilket luftfilter du har. Hue Hung-typen står på botten och bubblorna går rakt upp. Bara att fläska på, stora bubblor flyttar mer vatten än många små. För de mer äkta tetra-billi-varianterna sätter jag utblåset precis i ytan så att jag får lite vågor.

Principen med övriga filter är att utblås och insug ska sitta nära varandra. Det ger mest cirkulation i burken.

Det där med hur mycket cirkulation man ska ha, därom tvistar de lärde. Den rådande uppfattningen nu verkar vara att det ska vara som du skriver, alltså bra flås i vattnet. Samtidigt har jag kört flera kar med växter med minimal cirkulation, så jag vet att även det funkar. Logiken i kraftig cirkulation handlar om Prandtl-lagret, det microklimat som omger växternas blad. Bra snurr på vattnet tar bort slaggprodukter och tillför nya näringsämnen. En bra och logisk teori - men jag vet att det funkar även på andra sätt. Varför det funkar är jag lite oklar över.

Månne finns det kopplingar till artspecifika skillnader hos växterna, en del trivs bäst i kraftig cirkulation och andra trivs med långsam cirkulation. Somliga verkar strunta stort stycke i cirkulationen, dvs funkar bra hur man än gör.

Hilsen,

/P