har ett 150 liters akvarium som jag ska dela upp till 3 st delar och ha räkor i så storleken på enskild del kommer vara runt 45-50 liter per, då jag ännu inte bestämmt helt hur jag ska dela av dem utan tittat på lite olika sätt med bla filter mattor / folk som använt Glas ram sen nät och självklart hela glas skivor så ville jag fråga ang vettiga pumpar.
Det som det ser ut att bli är hel av delning med glas alt. plexi skiva och driva dem med egna pumpar och hittade då denna “Haquoss Innerfilter Submarine 400” till ett bra pris och undrar vad räk folket anser om den ? självklart vet jag att den inte är räk säker men funderade på att klä den med finmaskigt nät och dölja bakom lite växter.
speciellt då jag kommer bygga 3 st delar så får pumpen inte vara för dyr för enkelheten och den finnanciella delen =) tackar på förhand och önskar en trevlig dag
Funderar själv på ett sådant här projekt och skulle vilja höra andras erfarenheter. Även teknik delen är ju en djungel som nybliven “räkmamma” :scratch:
Första frågan är varför vill ni dela av? Är det för att ni vill ha räkor som annars korsar sig eller är det för att ni vill ha räkor med olika krav på vattnet?
Vill de ha olika vatten så är det inget att välja på, då är det bara att limma i glasskivor. Beställ glas och köp silikon avsett för akvarium, INTE våtrumssilikon för det finns det antimögelmedel i. Värt att tänka på om ni bestämmer er för att limma i skivor är att det är inte bara att ta bort senare om man ångrar sig för när det har fått sitta en stund blir det märken i glaset där silikonet har suttit.
Angående pump så är det absolut smidigaste och billigaste att köpa en luftpump och 3st filter (http://www.ebishop.se/sv/tillbehor/99-luft-filter-superbio-xy-380.html). Nackdelen med dessa är att vissa luftpumpar låter mycket och även om man får tag i en bra luftpump så låter det alltid lite när bubblorna når vattenytan.
Om ni bestämmer er för att dela av med filtermatta så skulle jag haft en pump som man gör räksäker med hjälp av en bit filtermatta, sen skulle jag lett vattnet i en slang till andra sidan av akvariet så att det passerar båda filtermattorna på vägen tillbaka till pumpen, på så vis får ni avdelarna att bli effektiva filter dessutom. (Fråga gärna igen om det blev rörigt, jag fick lite bråttom. ;))
För min del är det pga att jag ska försöka mig på att odla Tiger räkor och då i första hand försöka få deep blue varianten och måste då sortera dem färgmässigt. och ist för att då ha olika akvarium till dem när jag kan göra på det här sättet ist. men ja jag har funderat på “luftpump sättet” ist för hangon då jag hört blandade känslor ang det. personligen använder jag bostic glas silikon som är “akvarie säkert” och ättik baserat
Tack snälla! När det blir mer frågor (vilket det garanterat blir…) får jag väll bjuda dig på en kopp kaffe så får du visa ist då du var Linköpingsbo du med
Då kan det ju vara ett alternativ för dig att använde dig av filtermatta som avdelare i och med att de vill ha samma vatten och det är inte hela världen om någon skulle smita över. Jag har aldrig använt mig av det för att jag tycker att det låter bökigt men det finns säkert någon här som använt det och kan komma med lite synpunkter. Jag har bara ett hangon filter men det är jag mycket nöjd med, helt tyst och stor filtervolym. Hemma kör jag inga luftfilter för att jag tycker att de låter för mycket. När jag hade lokal så körde jag en del luft i slutet och var nöjd så det beror helt enkelt på hur mycket ljud du står ut med där de ska stå.
Hehe, det låter bra. Men är det frågor om räkor så får du förmodligen mycket bättre svar här. Jag håller främst på med Tanganyikaciklider.
Hangonfiltret från Pimp your Shrimp är för litet för kar 50L kar, jag har dem men endast till mina 12L kar, möjligen kan det kanske räcka till det dubbla men det är nog maximala storleken på kar 25L:)
det lutar mer och mer pga kostnader att jag enbart kör en delning i 150 och har ett 60 vid sidan av ist. men det kommer hur som helst bli separata pumpar till varje mest pga att hangons int funkar med mina 2 söner som har långa fingrar och inte luft pga jag har lite dumma öron på vissa frekvenser
första skivan sitter nästan där den ska nu silikonet ska bara torka så jag kan fylla dom sista 3 hålen sen ska nästa skiva i och nu kan man till och med börja ana & tänka hur inredningen ska vara senare och det är såååååå kul !
Du kanske redan är färdig med att silikon fast avskiljarna. Men tänkte ge ett litet tips som jag själv brukar använda mig av för att få snygga linjer. Maskerar (på karet) c:a 0.5cm ifrån där den nya glasskivan ska fästas (på bägge sidor) och även 0.5cm ifrån kanterna på glasskivan som ska in i karet med maskeringstejp. Blandar några droppar YES (diskmedel) med vatten i ett glas. Lägger på silikon. Doppar pekfingret i glaset och drar försiktigt bort överflödig silikon. Se till att alltid hålla fingret blött och ha mycket papper nära till hands!!! Annars blir det väldigt kletigt. Drar bort tejpen försiktigt innan silikonet hunnit torka.