Då var första steget till att bli räknörd på riktigt taget; 2 kar och lite shrimp soil beställt.
Jag brukar mest läsa i olika fora och köra mina projekt själv, men eftersom jag oftast glömmer bort när och vad jag stoppade i karet, så tänkte jag att jag för en gångs skull ska skriva lite om det också; så kan jag alltid gå tillbaka hit. Dessutom kommer jag säkert stöta på problem som ni nog kan hjälpa mig med.
Har tröttnat på filterljud i sovrummet, och tänkte ha de där, så planen är att köra de två karen filterlöst, typ semi-Walstad. Shrimp soil är väl mer lera än Walstad-jord, men det ska väl gå ändå hoppas jag. Har kört akadama med körsbärsräkor en månad utan filter när jag satte igång mitt dvärgciklid-kar, så jag har goda förhoppningar att shrimp-soilen utan filter ska funka.
Jag är “lätt bekväm” av mig, och gillar att fundera och planera, så jag gissar att det kommer ta sin lilla tid det här, men jag ska leta reda på min kamera och fixa bilder under tidens gång.
Vilka räkor jag ska köra har jag inte bestämt ännu. Vill inte ha extra värmare i karen, så sulawesi går väl således bort gissar jag. Vill ha yngel, så multidentata går bort (har dessutom ett gäng redan). Jag gillar CR och CB, men vill gärna ha någon annan variant och har inte helt förstått hur bra det är att blanda CR och CB. Och jag vill inte bara ha CR och CB, tror jag. Gissningsvis kommer jag nog åka på några blunders i början, så jag vill nog inte sälja bilen och köpa räkor för pengarna nu i början iaf. Tycker Blue tiger verkar nice, gula o gröna räkor ser lite kul ut också och jag gillar utseendet på ruby panda. Vad tycker ni jag ska ha? Vad är lämpligt innan jag får häng på hur ett rent räkkar funkar?
Växter jag inte heller bestämt, men jag gissar att jag tar lite split narrow, rotala + något mer från mitt andra kar och köper till lite mossa o något annat kul. Vi får se
Brukar ni köra sniglar/ottos i era kar också? Eller kör ni bara räkor?
Karen är på 24L, 320x300x250, vardera.
Ljus blir en 65cm ramp över båda, med ett enkelt 60cm t8-rör på 18w, (därav det lite lustiga måttet på 32cm på karen). Hoppas ljuset räcker…