2 x low-tech

Då var första steget till att bli räknörd på riktigt taget; 2 kar och lite shrimp soil beställt. :slight_smile:

Jag brukar mest läsa i olika fora och köra mina projekt själv, men eftersom jag oftast glömmer bort när och vad jag stoppade i karet, så tänkte jag att jag för en gångs skull ska skriva lite om det också; så kan jag alltid gå tillbaka hit. :slight_smile: Dessutom kommer jag säkert stöta på problem som ni nog kan hjälpa mig med. :wink:

Har tröttnat på filterljud i sovrummet, och tänkte ha de där, så planen är att köra de två karen filterlöst, typ semi-Walstad. Shrimp soil är väl mer lera än Walstad-jord, men det ska väl gå ändå hoppas jag. Har kört akadama med körsbärsräkor en månad utan filter när jag satte igång mitt dvärgciklid-kar, så jag har goda förhoppningar att shrimp-soilen utan filter ska funka.

Jag är “lätt bekväm” av mig, och gillar att fundera och planera, så jag gissar att det kommer ta sin lilla tid det här, men jag ska leta reda på min kamera och fixa bilder under tidens gång.

Vilka räkor jag ska köra har jag inte bestämt ännu. Vill inte ha extra värmare i karen, så sulawesi går väl således bort gissar jag. Vill ha yngel, så multidentata går bort (har dessutom ett gäng redan). Jag gillar CR och CB, men vill gärna ha någon annan variant och har inte helt förstått hur bra det är att blanda CR och CB. Och jag vill inte bara ha CR och CB, tror jag. Gissningsvis kommer jag nog åka på några blunders i början, så jag vill nog inte sälja bilen och köpa räkor för pengarna nu i början iaf. Tycker Blue tiger verkar nice, gula o gröna räkor ser lite kul ut också och jag gillar utseendet på ruby panda. Vad tycker ni jag ska ha? Vad är lämpligt innan jag får häng på hur ett rent räkkar funkar?

Växter jag inte heller bestämt, men jag gissar att jag tar lite split narrow, rotala + något mer från mitt andra kar och köper till lite mossa o något annat kul. Vi får se :slight_smile:

Brukar ni köra sniglar/ottos i era kar också? Eller kör ni bara räkor?

Karen är på 24L, 320x300x250, vardera.
Ljus blir en 65cm ramp över båda, med ett enkelt 60cm t8-rör på 18w, (därav det lite lustiga måttet på 32cm på karen). Hoppas ljuset räcker…

Riktigt roligt! Tiger röstar jag på!

Du skulle ha tiger i ett av dina kar också väl? Har för mig jag såg det. Kul att vi startar upp i stort sett samma set-up samtidigt, men skillnaden att dina är mkt större och mer high-tech. Funderade faktiskt på ditt ljusalternativ innan, men är lite rädd för att få co2-brist med så mkt ljus.

Kan ju faktiskt vara lite spännande och se om jag kan få lika bra tillväxt av tiger som du kommer få. :slight_smile:

Har funderat och kikat runt lite till. Tiger blir det absolut i ena karet! :slight_smile:

Kan man ha CR och CB i samma kar? Eller förstör de färgerna för varandra? Fördelar/nackdelar? :?

hmm. mkt att fundera på = kul!

Nästan alltid roligast att få planera, men riktigt jobbigt att behöva vänta på karen. Vill köra igång nu!!

Kommer väl sluta med att jag får karen, men måste vänta en vecka extra på att få mitt substrat… :roll:

vad blir det för kar?

Förhoppningsvis optiwhite, men det beror lite på om glasmästaren hade tillräckligt med glas inne, vilket inte var säkert. Hade han inte det, så behövde han beställa = dyrare, och då blir det vanligt glas.

edit: jag gissar att det var glaset du menade, annars är det 2st 24-literskar. :slight_smile:

var bor du? gbg majornas glas?

Flyttat från Gårda i gbg till Aspudden i Sthlm, så nu är det lite långt till majorna :slight_smile:

Yes! Då var mina 2 optiwhite klara, och René ska skicka 2 paket soil (tack Vitt vin o Reekor! :thumbs: ) + lite mossa mm. på måndag. 8)

Har fortfarande inte bestämt hur det ska se ut i karen. Har lite vanliga rötter liggandes, men funderar på att testa redmoore. Har sett, tror jag, att vissa stenar höjer ph:t. Gäller det alla sorter, eller är det vissa man ska akta sig för? Är ingen hejare på geologi direkt… :roll:

man tar lite syra och droppar på stenen! om det “fräser” innehåller den kalk

Ah. Såklart. Funkar det på grus funkar det ju på stenar. Tackar!

Hur går de?!

Var i Bryssel hela förra veckan, så jag har inte hunnit hämta mina kar ännu. Har precis fått mail från Tyskland att mina varor är på väg :cool: och jag ska hämta mina kar imorgon (han som har mina kar har stängt idag). Så idag blir det väl upp på vinden och leta rötter, och börja rensa ut lite växter från mitt andra (nu överväxta) kar för att ha till räkorna.

Ang. mossor så tänkte jag ha Fissidens i det ena, men i det andra har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Jag tror jag gillar Taiwan, men jag får se vad det blir när jag väl står där och ska köpa :slight_smile:

Nu står det två kar här hemma 8)

Fick ingen soil idag, så jag hoppas att den dyker upp imorn. Man kan ju inte riktigt göra så mkt utan bottenmaterial…

Grymt klart glas i opti-white måste jag säga, även om jag är tveksam till nyttan och den högre kostnaden i så här små glas. Jag får hoppas att jag inte repar de för mkt också…

Så här ser de ut iaf. kartongen under ska bytas ut mot tunt svart liggunderlag.

Ganska, ganska så najs! riktigt shysst!
Du kan absolut köra CB och CR det kommer jag göra i mitt projekt…
OpiWhite kör jag på mina 604030 och fick betala 1500:- st, vad fick du ge för dina?
köp lite olika mossor och testa dig fram, det är ju inga astronomiska summor utan snarare en pizza hit eller dit… Jag själv tycker ju att redmore är sjukt snyggt speciellt när man fäster mossa på dem + att räkorna gillar det…
Vad ska du ha för bakrund? måla eller plansch?`

Till sist hur kan man flytta ifrån majjorna till förmån för sthlm? hehe

Tack! :smiley:

Nu syns inte det på bilden, men det är en lite lätt blå vägg bakom, och jag tänkte se om inte det blir snyggt i sig. Annars så lär det bli ett vitt papper, eller blått papper bakom. inget måla. Känns för definitivt, och svårt att ändra sig.

Det blev lite dyrare än tänkt (som vanligt) från början, men jag tycker ändå att jag fick ett bra pris, så jag är nöjd. Vill dock inte hänga ut ngt pris här så det kommer med pm.

Det blir nog CR+CB i ena karet, och tiger av ngt slag i det andra som det känns idag. Köpte lite fissidens sp. från aquamoos, så jag hoppas den är fin även när den kommer fram. Janne w har en hel del roliga mossor, så jag ska dit och botanisera o snacka lite när jag väl fått soilen, så får vi se vad som passar in. Ena karet tänkte jag ha vanliga rötter i och det andra vill jag ha redmoore om jag hittar ngra fina.

Och flytten från gårda till sthlm var pga min dam :hehe:

t-sprit och en handduk bara ju, man får i sig en hel del ångor också och det är ju bara ett pluss…

EN dam säger du? Det finns hur många damer som helst på Jefferys och Majornas krog för sjutton! och en del góa Gúbbar :stuck_out_tongue:

Hehe, sant sant! Detta är dock en kvalitetsdam och det blev lyckosamt att hänga på (numera fru :smiley: ) Och en är lagom; mer än ett bröllop har jag inte råd med… :wink:

Väntar fortfarande på min soil från aquamoos. Skickades i måndags, så även om posten inte kanske är känt för att vara världens snabbaste, så hade det nog gått fortare att cykla ner och hämta själv…

Åkte o köpte lite mer växter idag iaf. Får se vad som tillslut hamnar i räkkaren och vilket jag låter plantera ner i mitt stora.

köpt:
Echinodorus tenellus
Cryptocoryne parva
Echinodorus Ozelot green (Har en Paul Kloeker i mitt stora och den har ännu inte blivit så hög, så jag tror denna kan funka även om den bara lär få 20cm att växa till ytan)
En röd lotus av ngt slag. Glömska som jag är kommer jag självklart inte ihåg exakt vad den hette. :roll: (tror på Nymphaea lotus zenkeri, men inte säker)

I mitt stora kar har jag bla. rotala sp. green samt Microsorum pteropus ‘Trident’ - Split Narrow som jag tänkte plantera också. Har sjukt mkt Sagittaria subulata, typ rensat >50 plantor idag fast det knappt märks, men jag tror inte jag vill få in den där också.

köpte några till vanliga rötter. tyvärr hade de inte inne några redmoore, och skulle förhoppningsvis få in på ons. Om jag inte lyckats starta båda karen innan onsdag ska jag köpa lite redmoore, men om de inte får in då, då blir det vanliga i bägge karen.

Mossa ska i också. Min beställda Fissidens hoppas jag överlever postens behandling, men för det andra karet har jag inte bestämt mig.

Hehe, sant sant! Detta är dock en kvalitetsdam och det blev lyckosamt att hänga på (numera fru :smiley: ) Och en är lagom; mer än ett bröllop har jag inte råd med… :wink:

Väntar fortfarande på min soil från aquamoos. Skickades i måndags, så även om posten inte kanske är känt för att vara världens snabbaste, så hade det nog gått fortare att cykla ner och hämta själv…

Åkte o köpte lite mer växter idag iaf. Får se vad som tillslut hamnar i räkkaren och vilket jag låter plantera ner i mitt stora.

köpt:
Echinodorus tenellus
Cryptocoryne parva
Echinodorus Ozelot green (Har en Paul Kloeker i mitt stora och den har ännu inte blivit så hög, så jag tror denna kan funka även om den bara lär få 20cm att växa till ytan)
En röd lotus av ngt slag. Glömska som jag är kommer jag självklart inte ihåg exakt vad den hette. :roll: (tror på Nymphaea lotus zenkeri, men inte säker)

I mitt stora kar har jag bla. rotala sp. green samt Microsorum pteropus ‘Trident’ - Split Narrow som jag tänkte plantera också. Har sjukt mkt Sagittaria subulata, typ rensat >50 plantor idag fast det knappt märks, men jag tror inte jag vill få in den där också.

köpte några till vanliga rötter. tyvärr hade de inte inne några redmoore, och skulle förhoppningsvis få in på ons. Om jag inte lyckats starta båda karen innan onsdag ska jag köpa lite redmoore, men om de inte får in då, då blir det vanliga i bägge karen.

Mossa ska i också. Min beställda Fissidens hoppas jag överlever postens behandling, men för det andra karet har jag inte bestämt mig.[/quote:1il7hf5v]

Jag tycker att vi kanske skulle arrangera samcyklingar ner till tyskland för att hämta våra saker ifrån aquamoos!

Grymt! Lotusen tror jag är ganska så svår dock :slight_smile: rättare sagt alla växter med röda inslag måste man nästan ha co2 och pmdd för, har jag hört:) grymt vacker är den iaf!

Jepp. Då har jag fått soilen efter post-strul, och sjösatt ena karet :smiley:
Tänkte ha redmoore i det andra, så det får vänta. Dessutom så tog det lite mer tid än jag planerat, som vanligt, så jag hade ändå inte hunnit med det ikväll…

Växter planterat:
Cryptocoryne parva
Echinodorus Ozelot green
Fissidens spec.
Microsorum pteropus Trident
Nymphaea lotus zenkeri (tror jag)
Rotala sp. green

Funderar på om ozeloten är lite för stor. Vad tycker ni? Ska jag ta bort och bara köra rotala där bak?

Ber om ursäkt för dåliga bilder mm. etc. osv. :oops:
Alla kommentarer välkomna :slight_smile:

[attachment=4:tzd3nro6]soil.jpg[/attachment:tzd3nro6]
[attachment=3:tzd3nro6]hardscape.jpg[/attachment:tzd3nro6]
[attachment=1:tzd3nro6]fastbundet.jpg[/attachment:tzd3nro6]
[attachment=2:tzd3nro6]förgrund.jpg[/attachment:tzd3nro6]
[attachment=0:tzd3nro6]sjösatt.jpg[/attachment:tzd3nro6]