112 L l-46 kar skall skapas.

Tänkte skapa en tråd här fast det inte riktigt är rätt typ av fisk :slight_smile: Mest för att den ä riktigt snygg och verkligen inte så vanlig i handeln.

Var inne på zooaffärn igår med alla mina fiskar i 112 baljan och hämtade lite grejjer till mitt nya projekt.

Inhandlat igår blev:

Slimline vitkalk för bakgrund + filtersystem på ena kortsidan.
Aquaclear 20 (480l/h)
Aquaclear 30(660l/h)
Väldigt finkornig sand.

Under kvällen igår tömdes karet. All teknik går i en hink för en snabbstart vid uppstarten som förhoppningsvis blir i helgen. Dagens projekt blir att noga rengöra karet och skära till slimlinen samt att sätta upp den. Ska försöka få till lite bilder under dagen så man får se hur projektet fortlöper.

vad är det för fisk…?

L46 tror jag bestämt det stod i rubriken, eller har jag feltolkat?

Mer cirkulation!!! 10ggr karet är för lite till L046

Ja du måste verkligen ha mycket mer cirkulation för att få den att trivas… mycket mer!

Cirkulationen till L46 ska vara minst 14gånger akvarievolymen, själv kör jag 2000L/h i ett 89L vilket blir lite mer än 22 gånger akvarievolymen…

Oj va många som har svarat…

Innan min lilla uppdatering så får jag väl kommentera inläggen då :slight_smile:

Det blir L-46 Zebra pleco la in en googlesökning på den under så dom som inte vet hur den ser ut
http://www.google.se/images?hl=sv&q=zebra+pleco&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=610

Vad det gäller cirkulation så är detta en väldigt svår sak att svara på… Många säger att man ska ha jätte cirkulation för att det ska bli nåt och andra säger att det inte behövs någon alls praktiskt taget. Han jag beställde hos hade inte så värst med cirkulation 5-6 ggr volymen. Och han har ganska många kar med zebror som han odlar ganska friskt på. Var tyvärr inte på plats själv och hämtade dom men pratade med dom som hämtade. Men keen-eyed du bor ju i den trakten såg jag. Vet du ingen som odlar och säljer zebror? Han sålde en ganska stort antal till mig och affären där jag handlar(10-15st).

Sen är det ju ganska många som har zebror i sina sällskapskar där dom ofta trivs utan några större problem.

Har inte riktigt räknat på vad jag får för fart men det blir väl runt 10-12 ggr volymen iaf. Eftersom det inte blir så mycket hinder och att ena pumpen kommer gå i mitten av karet så borde det bli ganska bra med drag runt grottorna, men inget är ju spikat. Det går ju alltid att byta ut en av pumparna när karet är igång om det blir för lite drag.

Så nu var det klart iaf.

Uppdatering efter middagen är följande.

Karet är skrubbat och klart. Har gått över alla ytor med T-röd för att få bort allt fett. Efter det så har jag rengjort karet från t-röd en gång med vatten. Blir att gå över det med vatten en gång till för att vara säker.
Slimlinen är nästan klar för uppsättning. Ska borras hål för in- och utblås och sedan är det klart. Det blev riktigt bra minus lite mindre missar från min sida som lede till lite hål i byxan. Farligt med vass kniv och hårda yta att skära på :roll:

Bilder kommer under kvällen. Detta skulle bara bli några raders uppdatering men det blev ju lite mera. Alltid roligt när man får respons på sina projekt.

EDIT: Satt och räknade lite på vilken cirkulation och volym allt kommer att landa på

Data:
Flöde 1140 l/h.
Karet är 80x40x35(112) BxHxD och filter blir 11x40x35(15) Så karet blir ca 97 liter.
12 ggr volym i cirkulation.

Vad jag själv upplevt så mår zebrorna mycket bättre med starkare cirkulation. Och de jag har/har haft är känsliga!! vår pump råkade av någon anledning sluta fungera under några timmar en natt när vi låg och sov, när vi sen vaknade och upptäckte detta var det redan försent för några av zebrorna. Var 2 eller 3st som dött… Då är man mindre glad kan jag säga… Så starkt strömmande vatten är viktigt för att det ska vara hög syrehalt, odlar man ska det vara starkt strömmande annars blir lätt många av ynglen defekta pga. för låg syrehalt i vattnet…

Jo jag vet ett par, tre stycken här i krokarna som odlar zebror…

Kan väl tillägga att kraftig cirkulation på vattnet är viktigt för nästintill alla l-malar, iaf om man vill försöka efterlikna deras riktiga förhållanden.

Kvällens uppdatering med bilder dock inte så många för att jag jobbade själv så det var lite jobbigt att arbeta med bakgrunderna utan kameran i ena handen :smiley:

En bild innan middagen. När designen var klar men lite jobb kvar med karet + borrning kvar.

Sen var det bara att limma, alltid lika spännande och se hur mycket som passar till 100%
Lite press på de delarna där det behövs. Dock så var det inte så många ställen som jag trodde.

Filterdelen från baksidan med pumparna på plats. Dom passar perfekt, bara dra ut en del och plock upp pumpen.

Kvar att göra är:

• Skära upp ett “hål” i rampen(heltäckande och kablarna är inte tillräckligt långa för att gå runt på baksidan)
  • Täcka baksidan på filterdelen med solfilm så man inte ser in.
  • Vänta på att silikonet har stelnat
  • Skölja sanden
  • Bygga grottor
  • Fylla upp och scapa

Suveräna pedagogiska bilder:P

ser fram emot fler bilder;)

Smart med inbyggd filterdel på sidan.
:thumbs:

Ser bra ut!

Bara ett lite varnande finger. Kommer det räcka med 1 raster? 1000 liter / h ut kräver ändå att det kommer in lika snabbt också :slight_smile:

Men kolla detta när du kör igång så inte cirkulationspumparna torrkörs. Annars är ett överrinningsskydd kanske att föredra på någon vänster.

Jag har en raster till mitt och det funkar utan problem.
Har en eheim classic på runt 1000l/h.

Även med lite skit för så funkar det :slight_smile:

Men någon typ av överrining kan vara bra om det skulle fastna något större blad eller liknande.

Har inte hänt så mycket idag. Tänkte bygga lite grottor men bestämde mig för att bygga riktiga grottor utan silikon istället så det blir när dags att fylla på karet. Så det enda som har hänt idag är att jag har satt på solfilm på baksidan av filtersidan.

Vad det gäller raster så antar jag bara att det kommer att räcka. Räknade snabbt på arean och om jag har räknat rätt så skulle jag kunna få in en till pump utan att det skulle bli slut på vatten, men det praktiska stämmer ju inte alltid med det teoretiska tyvärr.

Blir inga bilder idag pga. att det inte har hänt så mycket. Blir nog att flytta karet till sin rätta plats imorgon och börja att skölja sand :cry:. Det blir nog lite mer bilder imorgon då det är lite lättare att göra lite paus imorgon än det var när man limmade bakgrunden.

Det blev inte några bilder idag tyvärr. Det blev för stressigt, hade problem med att vattnet frös under natten så innan det blev något gjort på karet så var det bara att fixa det innan :cry:. Kallt och jobbigt att hålla på under huset.

Men karet blev fyllt och inrett ikväll ändå lite mindre misstag gjordes. Så det blir till att fixa till inredningen lite när vattnet har kommit upp i temp. Glömde även att koppla in pressa på pumparna på förlängning så att allt vatten pumpades runt i filterhörnan. Det var inte kul att stoppa ner händerna i karet fixa detta. Man får sota för sina misstag…

Bilder kommer under morgondagen på hur det blev. Då kanske man vågar stoppa ner händerna utan att frysa ihjäl oxå :roll:

Måste har tryckt på fel knapp förra gången för mitt inlägg kom inte med…

Här kommer bilderna iaf.

Ni kan ju ignorera min aquaball som sitter på vänster sida. Den ska bort, vill bara ha lite bakterieflora innan :smiley:

Från Höger

Vänster