Har ett 100 liters med en hamster i som ska bli ett akvarium, och så ska hamstern säljas.
Hade tänkt göra något skogsliknande scape, med mycket mossor och lågväxande växter (har sett ett riktigt snyggt kar här eller på plantswap som gav mig inspiration).
Eller ett sulawesi…
Är lite sugen på blue morfh :thumbs:
Vad tycker ni jag ska ha? Lutar åt ett vanligt med vet inte riktigt
Färsk björkrot skulle jag inte ha i, för mycket levande material och den ruttnar snabbt under vatten. Därav att du sällan hittar gamla björkrötter i vatten. Enda som jag skulle kunna tänka mej är ek, resten av lövträden ruttnar på tok för fort.
En gammal barrträds rot som legat under vatten x antal år är nog säkrare. Men som sagt tror det är säkrare att köpa en rot som inte ruttnar eller är skadlig för räkorna.
jo för fasen . . . kör på . . akta så du inte får tag i nått barrträds virke bara . . det e inte bra . .
barrträd innehåller kåda . . kåda innehåller naturliga tencider ( sånt som finns i tvål , såpa osv exempelvis är grumme grönsåpa gjort på tencider från bla kåda) . . tencider dödar bland annat ytspänningen i karet . . kåda omvandlas med tiden ( xxx antal hundra år förvisso ) till tjära och det vill man inte ha i karet
i värsta fall kan man alltid lacka träet med båtlack om man är orolig av sig . . .
jag har själv kört med trollhassel . . det e grymt snyggt det med . . men erfarenheten säger att man bör torka det och lacka det
se till att ta bort all gammal bark om den sitter kvar =)
alla rötter kommer från naturen så varför skulle inte våra rötter funka skrattar
Flera hundra år är väl att ta i. Det kan aldrig tjära undervatten, tjärna bildas när virket torkar (vilket borde vara omöjligt i akvariet). Hur som helst så är det väl terpentiner som är farligare och finns direkt i träet när det är färskt.
Visst valet är fritt men vet då att jag “offrar” inte dyra fiskar/räkor för en rot som “kanske” kan fungera. Och eftersom Dodat kanske inte har samma ekonomi att köpa räkor för så hade jag inte chansat. Men som sagt det fungerar för vissa, men vet fler som fått döda fiskar pga av rötter.
Och om du nu tar rötter från naturen tänk på att INTE ta rötter som ligger i kontakt med jord, om du gör det så koka dom noga för tydligen är jord bakterier inte hälsosamma för invånarna i dit kar.
Oj är inte jordbakterier hälsosamma för invånarna i karet! Har du hört talas om low-tech med jordbotten? Däremot tror jag inte på att ta rötter från naturen då de kommer att ruttna ganska fort och försämra vattenkvaliten ganska omgående.
jord är inte farligt så tillvida att du använder göslad jord . . dvs med tillsatta kemikalier . . själv kör jag 2 st ( 375 liter & 400 liter ) akvarie med jordbotten . .jord köpt på bauhaus , sand köpt i lokala sandtaget och i sanden har jag tillsatt lera man använder att dreja med samt algomin, ett näringspreparat som jag använder till min organiska odling av chilipeppar.
än har inga fiskar ,räkor , posthorn eller äppelsniglar för den delen dött för mig . .
det största bekymret är att innan jag kom på att ta bort barken från grenarna var att barken förmultnade mycket snabbare än " kärnvirket " och barken som förmultnade gav i början en hel del tofsalger samt staghorn . .
dessa alger har dock försvunnit av sig själv igen efter hand som jag ökat cirkulationen och räkor och snäckor fått smak på förmultnad bark
Men Frank kanske kan va lite snäll o skicka bilder på rötterna till dig Dodat så kan du välja där o sen skickar han den/dem du vill ha, allt går jue att ordna bara viljan finns där. Hoppas du hittar nåt du vill ha,lycka till.
Tror du jag är så snäll att jag vill skicka något till Dodat…
Aldrig i livet !!!
Vill han ha några rötter får han minsann cykla hit…
:lol::lol::lol:;):hehe:
Om du skriver ner måtten på akvariet, så räknar jag ut hur många liter det är…
Ifall du vill prova själv:
Alla mått skall vara i decimeter… dm.
Dvs är akvariet 40cm högt så skriver man 4dm i stället…
så ett akvarium som har måtten:
Höjd 40cm, djup 40cm, längd 80cm blir: Höjd 4dm, djup 4dm, längd 8dm.
Och räkneformeln:
448=128Liter
Detta är ju utsidan på glaset…
Så räknar man bort volymen för glaset så kan akvariet innehålla ca 120Liter vatten…